Україна може отримати “літак майбутнього” – турецький KAAN
Фото: Прототип літака KAAN – wikipedia.org
У найближчі кілька років Україна має намір поповнити свій авіапарк бойових літаків винищувачами останнього – п’ятого покоління. Як повідомив Надзвичайний та Повноважний посол України в Туреччині Василь Боднар, Київ має намір придбати у цієї країни винищувач KAAN (Каган) TF-X. У перспективі він зможе конкурувати на ринку із американськими винищувачами п’ятого покоління.
Аналог американських літаків F-35 та F-22
Розробку цього винищувача Туреччина розпочала у 2017 році. Презентацію літака провели наприкінці 2023 року. KAAN має два двигуни і зовні схожий на зменшену копію американського F-22 Raptor. Але F-22 Raptor США не продають за кордон. Турецький національний винищувач може скласти конкуренцію американським F-35 та F-22.
Передбачається, що KAAN буде малопомітним і зможе розвивати швидкість 1,8 Маха. Він буде здатний застосовувати ракети класу “повітря-повітря”, ракети класу “повітря-поверхня” та різні авіабомби, включаючи керовані.
Буде створено як одномісну версію винищувача, так і модифікацію з двома пілотами. На озброєння Повітряних сил Туреччини він може надійти 2028-го. Він матиме сучасну оптично-електронну локаційну систему та бортову РЛС. Виробництво трьох прототипів MMU Block планується завершити до кінця 2026 року та один прототип Block I – до 2029 року.
Перші серійні літаки матимуть характеристики винищувача 4++ покоління, але надалі його авіоніку та обладнання оновлять, щоб він відповідав характеристикам літаків 5-го покоління. Таким чином, Туреччина приєднається до клубу держав, які мають новітні винищувачі національної розробки та виробництва.
“KAAN може стати варіантом для країн, які не мають доступу до винищувачів західного виробництва”, – каже турецький оборонний аналітик Озгур Ексі.
Працюватиме у зв’язці з безпілотниками
Враховуючи терміни створення винищувача, інженерам доведеться спрогнозувати рівень розвитку технологій у 2020-2030-ті роки. Військові експерти вважають, що після 2030 року повітряна ланка складатиметься з одного винищувача з пілотом та кількох безпілотних літальних апаратів (БПЛА). Водночас розробляється варіант винищувача з двома пілотами: один відповідатиме, власне, за керування бойовою машиною, другий – контролюватиме БПЛА. Передбачається, що до закінчення 2020-х років буде отримано технічну можливість ефективно блокувати зв’язок безпілотних апаратів із наземними командними пунктами за рахунок застосування засобів радіоелектронної боротьби, тому актуальним стане питання управління цими апаратами безпосередньо в повітрі.
Дороге задоволення
Окремою проблемою турецьких фахівців є розробка двигуна. Для розробки реактивного двигуна «з нуля» потрібно близько 30 років. З цієї причини турецькі винищувачі планують ставити імпортні двигуни. Свою допомогу у створенні винищувача запропонувала також Італія, яка вирішила поділитися з Туреччиною технологіями винищувача Typhoon.
Українські авіаконструктори також беруть участь у створенні двигуна для нового винищувача. Торік у Туреччині заявили, що через високу вартість цього проєкту Анкара шукає партнерів для виробництва винищувача KAAN. Раніше повідомлялося, що очікувана вартість цього літака може перетнути позначку 100 мільйонів євро вже на стадії розробки. Міністр оборони Туреччини Ясар Гюлер заявив, що Пакистан має намір приєднатися до розробки. Також підписано угоду з Азербайджаном.
ТТХ літака:
- розмах крил винищувача – 14 м,
- загальна висота – 6 м,
- довжина – 21 м.
- Кабіна розрахована на одного пілота.
Думка експерта
Валерій Романенко, авіаексперт:
– Цей літак – турецька спроба створити винищувач п’ятого покоління. Але зараз він перебуває на стадії випробувань, і реально його можна буде викотити на льотний майданчик не раніше 2026 року. Має класичні форми літака 5-го покоління. У його створенні широко використовують стелс-технології (невидимість). Немає підкрильних пілонів, фюзеляж характерної конструкції з похилими панелями та ін. Що ж до потужних засобів радіоелектронної боротьби в ньому, які є необхідним атрибутом винищувачів 5-го покоління, то про це поки що нічого не відомо. Чи є там радари із фазованими антенними ґратами – зараз не можна сказати.
KAAN може стати конкурентом американських винищувачів F-35 лише в тій мірі, наскільки турецька економіка може конкурувати з американською.
Источник: kp.ua