Українська авіація під час війни: як зберегти та розвинути галузь в кризових умовах – інтерв’ю з Романом Мілешко

Повномасштабна війна поставила український бізнес у безпрецедентні умови. Для авіаційної галузі це означає не лише втрату доступу до інфраструктури, а й повну зупинку внутрішнього ринку, необхідність релокації, адаптацію до нових реалій та збереження високих стандартів на міжнародному рівні.

Українська авіація під час війни: як зберегти та розвинути галузь в кризових умовах – інтерв'ю з Романом Мілешко

Попри безпекові ризики, зруйновану логістику, розірвані виробничі ланцюги та інші труднощі, українські авіакомпанії продовжують працювати, підтримуючи економіку й обороноздатність країни. Один із прикладів – група компаній, яку очолює Роман Мілешко – український підприємець, антикризовий менеджер, військовий авіатор у третьому поколінні, почесний авіабудівник України, власник групи авіаційних компаній, серед яких “Авіакомпанія Константа” – найбільший у світі оператор літаків Антонов Ан-26.

В ексклюзивному інтерв’ю для УНН Роман Мілешко розповів про досвід бізнесу в умовах війни, втрати й здобутки компаній, кадрові виклики, репутаційні ризики, здобуття контрактів на роботу з ООН і допомогу українським військовим.

Як ваші компанії зустріли повномасштабне вторгнення? У якому стані вони були на той момент, як саме війна вплинула на їхню діяльність?

Вторгнення росії в Україну застало наші компанії у стані масштабної технічної трансформації. На нашій базі в аеропорту Запоріжжя велася робота з комплексної модернізації трьох вертольотів МИ-8МТВ і двох літаків Ан-26, проводилися роботи з технічного обслуговування ще кількох бортів.

Загалом всі компанії нашої групи на момент початку війни перебували на етапі становлення, розвитку. Наприклад, “Авіакомпанія Константа” хоча й була організована в 1998 році, на момент придбання у 2017-му була в передбанкрутному стані, кілька років не вела активної операційної діяльності, матеріально-технічна база перебувала в занепаді.

Протягом кількох років ми інвестували в розвиток технічної бази та флоту авіакомпанії, роблячи ставку на літаки Антонов, розроблені та вироблені в Україні. До лютого 2022 року у флоті авіакомпанії було вже 10 літаків Ан-26, а штат співробітників зріс у десять разів і становив понад 400 осіб. У зв’язку з тим, що наші замовники потребували літаків з більшою дальністю польоту та вантажопідйомністю, “Авіакомпанія Константа” розпочала роботу з введення у флот літаків Антонов Ан-74. Це були дуже витратні проєкти. Ми неодноразово зверталися за фінансуванням до українських банків, але вони не мали інтересу до підтримки української авіаційної промисловості. Проте, ми завжди вірили в успіх в Україні та всі ці проєкти виконувалися за рахунок внутрішніх ресурсів нашої групи компаній.

Так само і з “H3 Operations” (Ейч три оперейшнс). Це авіакомпанія, яка була заснована наприкінці 2020 року. “H3 Operations” експлуатує вертольоти МИ-8МТВ і розпочала операційну діяльність у 2021 “ковідному” році. МИ-8МТВ – це унікальний за своїми характеристиками вертоліт, який не має прямої конкуренції на світовому ринку, він вироблявся в СРСР на території росії. Але на цьому вертольоті встановлені українські двигуни виробництва “Мотор Січ”, і з 2014 року українськими підприємствами була проведена величезна робота з організації виробництва та заміни російських комплектуючих. Ми вірили в можливість повної локалізації експлуатації МИ-8МТВ в Україні і приєдналися до зусиль нашої промисловості. На початок 2022 року ми були в кооперації з низкою інших авіаційних підприємств з налагодження ремонту та виробництва всіх компонентів МИ-8МТВ в Україні з подальшим переходом до розробки та виробництва українського важкого багатоцільового вертольота.

Що довелося змінити, щоб зберегти роботу?

З початком повномасштабної війни головним завданням було продовження експлуатації нашого флоту. Ми втратили доступ до технічної бази в аеропорту Запоріжжя, все довелося організовувати з нуля за територією України.

Наша робота в принципі завжди виконувалася в умовах підвищеної складності та ризику. Ці навички допомогли нам у 2022. Зараз ми працюємо на двох базах, де проводимо технічне обслуговування та роботи на авіаційній техніці – у Словаччині та в Південному Судані.

Наш основний замовник – Організація Об’єднаних Націй. Це довгострокові контракти, які були підписані ще до початку війни. За цей час значно зросла вартість експлуатації та адміністративні витрати у зв’язку з перенесенням більшої частини діяльності із Запоріжжя.

У 2023 році “Авіакомпанія Константа” розпочала роботу в новому сегменті середньомагістральних вантажних перевезень на літаку Боїнг 737-300. Наразі ми освоюємо цей ринок і сподіваємося зайняти там свою нішу.

Авіакомпанія нашої групи “Ксєна” є єдиним у світі комерційним оператором пожежних літаків Ан-32П української розробки і виробництва та єдиним у Європі комерційним оператором літаків такої категорії. Цей новий напрямок викликає великий міжнародний інтерес до української авіаційної техніки.

Дуже важливо, що ми продовжуємо роботу по заміні російських комплектуючих. На теперішній момент, спільно з нашими партнерами, вийшли на етап сертифікації деяких основних компонентів. Попри такі виклики, ми не підвели наших замовників і гідно представляємо українську авіацію на міжнародному ринку.

Під вашим керівництвом “Константа” модернізувала парк літаків Aн26/74 і стала одним з найпотужніших операторів українських АНів для гуманітарних місій. Як міжнародні партнери оцінюють ваші літаки у гуманітарних місіях?

Наша компанія працює в сегменті міжнародної авіаційної гуманітарної логістики і є найбільшим у світі оператором літаків українського виробництва. Наш авіапарк має ряд переваг, які дуже цінують замовники. Це можливість використовувати ґрунтові смуги, комфортність завантаження і розвантаження завдяки наявності задньої рампи – цього немає в інших літаках. Ми також можемо одночасно перевозити пасажирів і вантаж.

Виконання рейсів у рамках гуманітарних програм – виклик для будь-якої авіакомпанії. Вимоги до якості виконання робіт дуже високі, працювати доводиться в складних кліматичних і географічних умовах, враховувати мультикультурне середовище. А також – відповідати вимогам нашого національного регулятора, Держaвіаслужби і Міжнародної організації цивільної авіації. Крім того, міжнародні організації та уряди мають дуже суворі правила і високі вимоги до безпеки перевезень, професіоналізму пілотів і досвіду компаній-контрагентів. Це надскладний ринок. Тому в усьому світі в цьому сегменті активно працює всього десяток компаній, одна з них – це наша “Авіакомпанія Константа”.

Ми пишаємось статусом акредитованого перевізника ООН, який отримали ще у 2017 році. Наші високі стандарти підтверджені важливими міжнародними сертифікатами, включаючи EASA TCO, UK TCO та US FAA, що дозволяє працювати на глобальному ринку авіаперевезень.

“Авіакомпанія Константа” також має вагоме значення для національної економіки, сплативши понад 76 мільйонів гривень податків за останні чотири роки. У 2024 році нашу Наглядову раду очолив відставний генерал-майор армії США Девід Л. Гранж. До складу акціонерів також увійшли Джеймі Андерсон, експерт з логістики з величезним досвідом роботи в британській армії та Ян Сперген, колишній офіцер Збройних сил Швеції, підприємець і експерт з питань безпеки, що підкреслює міжнародне визнання компанії.

Українським авіаційним компаніям, які працюють за кордоном, зараз вдалося суттєво витіснити росіян із ринку авіаційних послуг для ООН. Ваші компанії, одні з тих, хто зайняв цю нішу. Як цього вдалося досягнути і наскільки легко чи навпаки складно було укласти подібні контракти?

Українські компанії, і наші, зокрема, всі роки своєї діяльності демонстрували найвищу якість надання послуг і відповідність найбільш жорстким критеріям. Ми вже мали сталу співпрацю із міжнародними організаціями на момент початку війни. Проте відмова міжнародних організацій співпрацювати з росією стала тією самою подією, яка значно змінила ринок.

Укладання контрактів з ООН та іншими міжнародними організаціями – це надзвичайно складний і багатоетапний процес. Він вимагає проходження суворої акредитації, відповідності технічним вимогам та стандартам безпеки, які постійно підвищуються. Наші компанії інвестували значні ресурси в модернізацію авіапарку, навчання персоналу та вдосконалення процедур безпеки, щоб відповідати цим високим стандартам. Саме завдяки багаторічній підготовчій роботі, коли виникла можливість розширити свою присутність на ринку, ми виявилися повністю готовими до цього.

Витіснення російських компаній – це не лише наслідок політичних рішень, але й результат конкурентної боротьби, в якій українські авіаперевізники демонструють ефективність, гнучкість та надійність. Наші льотні екіпажі мають унікальний досвід роботи в складних умовах, а технічний персонал забезпечує бездоганне обслуговування літаків. Тож, навіть у непростих умовах війни, українські авіакомпанії продовжують зміцнювати свої позиції на міжнародному ринку авіаційних послуг, підтверджуючи високий рівень професіоналізму та конкурентоспроможності. Цей рівень неможливо було б утримати без команди.

Скільки фахівців сьогодні працює у ваших компаніях? Чи стикаєтесь ви з проблемою дефіциту кваліфікованих кадрів, яка є актуальною для всієї авіаційної галузі України?

В групі компаній сьогодні працює більше ніж 500 людей. Це технічний та адміністративний персонал, Для тогопілоти. Наразі наявних фахівців достатньо для забезпечення всіх напрямків нашої діяльності, наша команда – це справжня авіаційна родина, що формувалася роками, ми цінуємо кожного співробітника і продовжуємо працювати попри всі виклики в тому числі для того, щоб зберігати робочі місця і надавати людям можливість працювати. Багатьох колег я знаю з часів військової служби, з багатьма ми працюємо пліч-о-пліч роками.

Проте ми, як стратегічний і складний бізнес, маємо дивитися далеко у майбутнє для ретельного планування нашої діяльності. Тому вже зараз думаємо над викликами в авіаційній освіті і потенційною нестачею кадрів. Наші спеціалісти постійно проходять навчання і перекваліфікації за вищими стандартами. За підтримки “Авіакомпанії Константа” створені та оснащені найсучаснішою навчально-практичною базою інноваційні гуртки авіамоделювання та робототехніки для дітей. Значним досягненням стало створення універсального авіатренажера для пілотів різних класів повітряних суден. Ми відкрили та будемо розширювати власний навчальний центр для фахівців групи компаній.

Щодо однієї з ваших компаній звучали порівняння рівня зарплат порівняно з показниками інших авіаперевізників, зокрема SkyUp, чи можете це прокоментувати?

Порівняння рівня заробітних плат “Авіакомпанії Константа” зі “Sky Up” є некоректним з огляду на принципово різні фінансові умови функціонування цих компаній та їхні бізнес-моделі.

“Авіакомпанія Константа” наразі працює в надзвичайно складних умовах війни. Компанія має лише три літаки на контракті з ООН, причому за відносно невисокими ставками, що не дозволяє повністю покривати навіть поточні операційні витрати. Подібна ситуація спостерігається і в інших компаніях групи. “H3Operations” та “Ксєна”  – молоді компанії на етапі розвитку, що ще потребують значних інвестицій.

Втрата доступу до матеріально-технічної бази в аеропорту Запоріжжя при збереженні витрат на утримання інфраструктури (комунальні послуги, земельний податок, оренда ангарів та майданчиків) також значно вплинула на фінансові показники компанії. Для забезпечення подальшої діяльності нам довелося організовувати нові бази за кордоном, що спричинило значні додаткові витрати на логістику, відрядження, оренду приміщень та спеціального обладнання для технічного обслуговування повітряних суден.

Варто також зазначити, що компанія фактично на три роки втратила можливість експлуатації двох літаків Ан-74. Ми витратили понад 50 млн грн на введення в експлуатацію цього типу літаків, які користуються попитом в ООН і могли б забезпечити значно вищу прибутковість і, відповідно, створити можливість для істотного підвищення рівня заробітних плат і рентабельності компанії в цілому. За наявності цих літаків у експлуатації, рівень оплати праці міг би бути значно вищим. Натомість літаки простоюють, а компанія продовжує нести витрати на їхнє утримання та утримання відповідного персоналу.

Попри ці труднощі, компанія робить усе можливе для підтримки своїх працівників: члени екіпажів отримують додаткові кошти на відрядження, всі співробітники продовжують отримувати заробітну плату навіть коли не виконують польоти. Значна частина наших спеціалістів працює за сумісництвом одночасно у двох-трьох компаніях групи, що дозволяє їм отримувати сумарно вищі оклади. Така практика є одним із способів забезпечення гідної оплати праці нашим фахівцям в умовах фінансових обмежень кожної окремої компанії. Для деяких категорій працівників передбачена додаткова фінансова підтримка на оренду житла.

Важливо підкреслити, що керівництво компаній постійно переглядає систему оплати праці, намагаючись знайти можливості для підвищення заробітних плат відповідно до фінансових можливостей. Ми розуміємо важливість конкурентоспроможної оплати праці для залучення та утримання кваліфікованих фахівців, тому регулярно аналізуємо ринок і коригуємо зарплати, коли це дозволяє фінансовий стан компанії.

За таких обставин порівняння з іншими авіакомпаніями, які мають інші бізнес-моделі та умови роботи, є некоректним. Наш пріоритет – зберегти компанію, робочі місця та продовжувати функціонувати, попри всі виклики воєнного часу, одночасно шукаючи можливості для покращення фінансового становища працівників.

Також лунали звинувачення щодо Ваших зв’язків із росіянами, підсанкційними компаніями, про неналежне виконання державних контрактів та використання комплектуючих для літаків російського походження. Як ви можете прокоментувати таку інформацію?

Вся діяльність нашої групи компаній і моя особисто завжди була спрямована на розвиток і зміцнення незалежної України. У штабі ВМС України я був одним із тих офіцерів, які багато робили для інтеграції з НАТО та розвитку співпраці зі США та іншими нашими союзниками. Після звільнення у 2007 році я працював у кількох міжнародних компаніях і переконав своїх партнерів відкрити авіаційний бізнес та інвестувати в Україну.

Ми ніколи не використовували якихось державних ресурсів, але при цьому створили в Україні три нові авіакомпанії та кілька сотень робочих місць. Наші авіакомпанії виступили замовниками комплексної модернізації вертольотів МИ-8МТВ та літаків Антонова (Ан-26, Ан-32, Ан-28, Ан-74). Всі програми модернізації ставили головною метою заміну радянських та російських компонентів на українські або західні сучасні вироби. А у випадку з МИ-8МТВ ми ще й розробили українську експлуатаційну документацію програми продовження ресурсів експлуатації.

Одразу декілька унікальних українських компаній за власні кошти і власні інтелектуальні та технологічні спроможності розв’язувати стратегічну проблему розробки і затвердження в Державіаслужбі експлуатаційної документації повітряних суден типу МИ-8 і МИ-8МТВ. Україна – єдина країна, яка розробила систему супроводження експлуатації повітряних суден колишнього СРСР, що були спроєктовані на території рф.

З початком війни наш технічний партнер, науково-виробнича компанія “МС АВІА-ГРЕЙД” успішно використала ці напрацювання для забезпечення ремонту та встановлення обладнання, необхідного для ЗСУ. Водночас у результаті міжнародних санкцій та рішень, прийнятих Міжнародною організацією цивільної авіації, росія виявилася витіснена з більшості традиційних авіаційних ринків куди вони дуже сподіваються повернутися. Для того, щоб перешкодити розвитку української авіаційної промисловості, перешкодити нам зміцнювати присутність українських авіакомпаній на міжнародному ринку, спецслужби рф почали кампанію з дискредитації нашої роботи. Використовуючи своїх агентів, вони роблять це вже тривалий час. Вся ця так звана “інформація” є маніпуляцією фактами та відвертим наклепом.

Спроби дискредитувати роботу наших компаній почалися з кінця 2022 року. Всі так звані “факти” вже були предметом численних перевірок та аудитів, які не виявили будь-яких значних порушень. Не домігшись успіху через спроби використання адміністративного ресурсу, агенти росії почали вдаватися до публічних наклепів, які мають своєю метою завдати шкоди репутації нашої групи компаній, ЗСУ та Україні в цілому, а також – відволікти увагу від інших напрямків діяльності агентів росії.

Раніше до групи ваших компаній входила “МС АВІА-ГРЕЙД”, з 2023 року ви офіційно вийшли з управління. Однак ЗМІ вас досі з нею повʼязують. Яке відношення до “МС АВІА-ГРЕЙД” ви маєте зараз?

У 2023 році я дійсно вийшов із цієї компанії, і наразі не маю відношення до підприємства. Компанія “H3 Operations”, в якій я є власником, продовжує співпрацювати з “МС АВІА-ГРЕЙД” як з надійним інжиніринговим партнером. З початком війни науково-виробнича компанія “МС АВІА-ГРЕЙД” успішно та ефективно виконує ремонт та встановлення обладнання, необхідного Збройним Силам України.

Результати цієї роботи демонструють не лише спроможність підприємства, а й загальний рівень українських фахівців. Складність окремих реалізованих технічних рішень наразі тримається на рівні провідних міжнародних практик, що ще раз підтверджує високий інженерний і технологічний потенціал української авіаційної галузі.

З огляду на це, наскільки сьогодні цінується бренд української авіації за кордоном? Які міжнародні ринки ви вважаєте найперспективнішими та чому їх важливо утримати для України, особливо в умовах війни?

Варто підкреслити, що інтерес до сімейства Антонов не згасає по всьому світу. Нещодавно наша група компаній брала участь в авіаційному шоу в Пієштянах, Словаччина. Захід за два дні зібрав більше ніж 50 тисяч людей із всієї країни і за кордону, значна увага відвідувачів, спеціалістів та медіа була прикута саме до літаків сімейства Антонов. Наш пожежник АН-32П здійснив демонстраційний скид 8 000 літрів води на швидкості 250 км за годину, це унікальна машина, до неї прикута увага світу.

Українська авіація зберігає своє стратегічне значення на глобальному рівні, ми здатні забезпечувати повний цикл виробництва літальних апаратів, що є надзвичайно важливою конкурентною перевагою. Розширення долі українських компаній на ринку авіаційних послуг ООН підтверджує високий рівень довіри до української авіації.

Щодо перспективних ринків, ми бачимо великий потенціал у продовженні та розширенні співпраці з ООН та міжнародними гуманітарними організаціями. Також дуже перспективними є ринки спеціалізованих авіаційних послуг, як-от пожежогасіння з повітря – наша компанія “Ксєна” успішно працює у цьому напрямку в Туреччині, має досвід роботи в Грузії і планує розширяти географію роботи.

Збереження позицій на міжнародних ринках критично важливе для України, особливо в умовах війни, з кількох причин. По-перше, авіаційна галузь забезпечує десятки тисяч висококваліфікованих робочих місць. По-друге, це суттєві податкові надходження до бюджету – десятки мільйонів гривень щороку. По-третє, це збереження технологічного потенціалу країни та можливість подальшої інтеграції у глобальні авіаційні альянси після завершення війни.

Сьогодні для України відкрилося унікальне вікно можливостей для закріплення своїх позицій на глобальному авіаційному ринку. Ми активно працюємо над тим, щоб використати цю можливість для посилення позицій української авіації на світовій арені.

Робота української авіації під час війни набула особливого символічного значення. Кожен літак з українською реєстрацією, що здіймається в небо за кордоном – це не просто транспортний засіб, це символ нашої незламності, доказ того, що українська мрія про технологічну перевагу жива і буде реалізована після перемоги.

Які місії виконує українська цивільна авіація у світі? Яка специфіка роботи порівняно з Україною?

Специфіка роботи у світі порівняно з Україною має суттєві відмінності. На сьогодні в Україні через закрите небо немає пасажирської авіації, цивільних вантажних перевезень, галузь працює виключно на оборонні задачі, в той час, як у світі українські оператори виконують складні логістичні місії.

Українські авіакомпанії здобули значний успіх у міжнародному просторі, особливо в сегменті гуманітарної авіаційної логістики. Основні міжнародні місії української цивільної авіації охоплюють гуманітарні перевезення для міжнародних організацій та урядів, забезпечення підтримки миротворчих місій, медичну евакуацію з важкодоступних районів, а також – обслуговування та ремонт авіаційної техніки для міжнародних операторів.

На відміну від України, де доступ до авіаційної інфраструктури обмежений через воєнні дії, за кордоном наші компанії працюють у розвиненій міжнародній авіаційній інфраструктурі. В Україні існують високі безпекові ризики, тоді як за кордоном основні виклики пов’язані зі складними кліматичними і географічними умовами.

Через війну в Україні обмежені можливості технічного обслуговування авіаційної техніки, а міжнародна діяльність вимагає від наших компаній постійно відповідати високим міжнародним стандартам.

Українські авіакомпанії здобули міжнародне визнання завдяки високому професіоналізму, гнучкості та здатності працювати у складних умовах. Наші оператори мають унікальний досвід використання спеціалізованої авіаційної техніки, це значна перевага і можливість не тільки для окремих компаній, а й для країни в цілому.

Фактично за кордоном українські літаки допомагають у гуманітарних місіях, але всередині країни – вони щодня працюють на перемогу. Яку роль ви бачите для бізнесу в підтримці ЗСУ і як саме ваша група долучається до посилення обороноздатності?

Підтримка наших захисників – це обов’язок не тільки держави, але й суспільства в цілому. Ми підтримуємо ЗСУ з перших днів війни. Військові частини звертаються до нас з дуже терміновими запитами, які ми завжди оперативно забезпечуємо. З 2022 року наша група компаній надала допомоги ЗСУ на десятки мільйонів гривень. Крім цього, ми регулярно надаємо інженерно-технічну допомогу та передаємо запчастини та матеріали для авіаційної техніки з власних фондів.

Також робота по заміні російських комплектуючих, яку проводить наша група компаній за власні кошти, дуже важлива для оборони та безпеки України. МИ-8МТВ та МИ-24 залишаються основними типами, на яких воює ЗСУ, маючи на озброєнні сотні цих вертольотів. ЗСУ буде також продовжувати літати на літаках Антонова.

Не вважаю за потрібне багато говорити про це публічно: допомога армії під час війни – це не досягнення, яким треба хизуватися, а обов’язок кожного. По силах і можливостях підтримувати і розвивати обороноздатність країни – це інвестиція у спільне майбутнє. І бізнес, який приносить податки і робочі місця, і допомога армії – це обов’язок, який ми щодня виконуємо разом з командами групи компаній.

Джерело

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *