Клієнтка ПриватБанку втратила з карток кошти у розмірі 171 460 гривень
Жінка отримала на телефон дзвінок від нібито працівника ПриватБанку. Згодом у неї вимкнувся телефон і з карток списали кошти у розмірі 171 460 гривень. Про це йдеться у рішенні Печерського районного суду Києва, опублікованому 22 серпня 2025 року.
21.08.2024 року до жінки зателефонувала особа чоловічої статі, яка представилась менеджером АТ КБ «ПриватБанку». Їй повідомили інформацію про майбутнє надходження коштів за програмою «Виплата 6 600 гривень від «ПриватБанку», за заявою надання коштів по зазначеній програмі. Вона дійсно подавала таку заяву, проте не зазначала жодної банківської інформації. Жодної інформації про дані, що містяться на банківських картках, особа не розпитувала і вони їй не надавались. Згодом її телефон перестав працювати та вмикатись. 22.08.2024 року помітила, що в неї зникли кошти з карткових банківських рахунків у розмірі 171 460 гривень, з яких 35 тисяч гривень є коштами незаконно укладеного кредитного договору. У поліції за зверненням громадянки відкрили кримінальне провадження, за ознаками злочину, передбаченого ч. 4 ст. 190 Кримінального Кодексу України (шахрайство, вчинене у великих розмірах, або шляхом незаконних операцій з використанням електронно-обчислювальної техніки), її визнано потерпілою, досудове слідство триває.
“Спірні перекази з картки позивача були проведені 21.08.2024 року, натомість до банку позивачка звернулась на лінію підтримки 3700 тільки 23.08.2024 року, а письмово лише 29.08.2024 року. Відповідно до п. 4 статті 87 ЗУ «Про платіжні послуги» платник зобовязаний негайно після того, як така інформація стала йому відома, повідомити надавача платіжних послуг у визначеному договором порядку про факт виконання з його рахунку неналежної або неакцептованої платіжної операції для отримання відшкодування за такою операцією. Спірні транзакції супроводжувались автентифікацією позивача з її мобільного пристрою, а також супроводжувались повідомленнями банку на її фінансовий номер. Вказаний номер телефону був визначений нею як фінансовий, починаючи з дати укладення договору, тобто з 03.08.2015 року і не змінювався ні напередодні, ні в день здійснення спірних переказів. При цьому, перехід за фішинговим посиланням, яке було надіслане на телефон позивачки третіми особами, виконання їх вказівок для успішної реєстрації за таким посиланням, схвалення зміни пароля входу в Приват-24 введенням ПІН-у від картки підтверджено особисто в телефонній розмові з оператором служби підтримки клієнтів банку 3700”, – заявили у ПриватБанку.
Яким було рішення суду?
Суд частково задовольнив позов жінки. АТ КБ «ПриватБанк» зобов’язали відновити порушені права, шляхом відновлення стану рахунку, що існував станом на 20 серпня 2024 року, до списання коштів 21 серпня 2024 року. Фінустанова має відновити порушені права, шляхом відновлення стану рахунку, що існував станом на 20 серпня 2024 року, до списання коштів 21 серпня 2024 року.
“Суд, здійснивши системний аналіз правових норм, що регулюють спірні правовідносини, встановивши фактичні обставини у справі, від яких залежить правильне вирішення спору, дійшов висновку про те, що АТ КБ «ПриватБанк» належними та допустимими доказами не підтверджено, що клієнтка своїми діями чи бездіяльністю сприяла втраті, незаконному використанню ПІН-коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції щодо перерахування коштів з її карткового рахунку, оскільки переказ коштів, розміщених на картковому рахунку позивача було здійснено без використання платіжної карти. При цьому, банком не заперечувався факт того, що перерахування були ініційовані не позивачем, а іншими невстановленими особами шляхом застосування шахрайських методів, тобто кошти списано унаслідок шахрайських дій невстановлених осіб. Відсутність вироку у кримінальній справі за фактом незаконного заволодіння невстановленими особами коштами із використанням карткових рахунків, відкритих на ім’я позивача не є підставою для відмови у позові”, – наголосив суд.