Школа Фото: Інформатор
Заступниця міністра освіти та науки України Надія Кузьмичова розповіла про адаптацію навчання до умов війни — від патронажу до дистанційних класів.
За словами заступниці міністра освіти, скасування наказу про дистанційну освіту стало політичною домовленістю між міносвіти та прифронтовими регіонами, які мають особливу безпекову ситуацію.
“Хоча Наказ і скасували, але МОН не відмовляється від головних ідей, які в нього були закладені, і буде далі працювати над їх втіленням. Проблема полягала в неякісній комунікації МОН — донесенні цих ідей до громад”, — повідомила Надія Кузьмічова.
Попри скасування, МОН не відмовляється від головних ідей документа. Вони будуть інтегровані в інші нормативні акти до 1 вересня — початку нового навчального року. Організаційний процес навчання школярів залежатиме від обставин, в яких перебуває дитина, а саме:
- на прифронтових територіях — дистанційне навчання (з безпекових міркувань);
- на тимчасово окупованих територіях України — педагогічний патронаж, коли дитина займається з учителем у вечірній час індивідуально (тому, що в першій половині дня вона вимушена відвідувати місцеву школу аби її батьків не позбавили батьківських прав);
- за кордоном — українознавчий компонент, який має спрощену програму, адже частково дитина її проходить в іноземній школі, яку відвідує;
- очне навчання, якщо дозволяють безпекові умови.
“Наша мета — щоб дитина в тій системі освіти, яка вже не є однорідною, знаходила для себе той варіант, який відповідає її потребам”, — заявила Надія Кузьмічова.
Заклади освіти самі вирішуватимуть, який освітній процес запускати. Дистанційні класи будуть такі самі як і очні за кількістю — від 5 учнів. Але МОН не рекомендує поєднувати дистанційний та очний процес одночасно.
“Це мають бути окремі класи. Впливає на якість освіти та навантаження на вчителя”, — сказала заступниця міністра освіти.
18 липня міністерство освіти та науки скасувало наказ 1112, який затверджував нові правила щодо дистанційних класів. Саме дистанційне навчання МОН не збиралось скасовувати. 19 червня стало відомо, що Міністерство освіти і науки затвердило зміни до наказів, які визначають особливості організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Ці зміни — частина політики “Школа офлайн”.
Нові правила щодо наповнюваності дистанційних класів
Мінімальна кількість учнів у дистанційному класі — 20 дітей. Утім, засновники шкіл можуть зменшити цю кількість:
- до 10 учнів — для закладів на тимчасово окупованих, прифронтових територіях, у селах і селищах всієї України;
- до 15 учнів — для закладів в інших містах.
Вимоги до наповненості дистанційних класів не розповсюджуються на заклади спеціалізованої та спеціальної освіти.
Дистанційна робота школи можлива навіть без усіх паралелей класів
Заклад будь-якого типу може працювати за дистанційною формою, якщо в ньому відсутні не більше двох паралелей. Наприклад, школа має дистанційні 1–6, 8–11 класи — 7 класу може не бути.
Окремий клас для навчання за українознавчим компонентом
У межах одного дистанційного класу учні мають навчатися лише за однією освітньою програмою. Це допоможе вчителю ефективніше працювати з дітьми різних категорій — тими, які перебувають в Україні на контрольованій урядом території, на ТОТ або за кордоном.
Діти за кордоном
Якщо дитина відвідує школу в країні перебування — вона може дистанційно навчатися за українознавчим компонентом в українській школі (5–8 годин на тиждень, без перевантаження).
Якщо дитина не ходить до місцевої школи — вона може здобувати освіту повністю дистанційно в українському закладі освіти. Також для дітей за кордоном доступні індивідуальні форми навчання — екстернат або сімейна форма.
Діти на ТОТ
Діти на тимчасово окупованих територіях можуть навчатися за педагогічним патронажем. Це індивідуальне навчання з урахуванням потреб дитини й безпекових обставин. Навіть якщо в школі не відкрито жодного класу, вона може продовжити працювати у формі педагогічного патронажу. Ця форма передбачає оплату вчителю за навчання конкретної дитини.
Школа офлайн — це комплексна політика Міністерства освіти і науки України. Її метою є забезпечити доступ до очної освіти якнайбільшій кількості школярів, де це дозволяє безпекова ситуація. А також сприяти якісній дистанційці для дітей із територій, де неможливо відновити доступ до очного навчання.