Новий спікер Палати представників Конгресу США Майк Джонсон оприлюднив план військової допомоги на суму $14,5 млрд лише Ізраїлю, тоді як президент США Джо Байден пропонував американським законодавцям комплексний пакет військової допомоги Ізраїлю та Україні (в тому числі допомогу країнам Індо-Тихоокеанського регіону, включаючи Тайвань) на суму $106 млрд. Чому Сенат відхилив цей проєкт та як Україні бути в цій ситуації з точки зору провадження подальших політик? У голови ГО «Інститут американістики» Владислава Фарапонова є кілька пропозицій.
Після нападу бойовиків угрупування ХАМАС на Ізраїль 7 жовтня стало зрозуміло, що адвокатувати продовження та збільшення допомоги США Україні стане складніше. До того дня Ізраїль ставили Україні у приклад як аналітики, так і члени адміністрації президента США Джо Байдена щодо довгострокової моделі гарантування безпеки та солідних потужностей для оборони країни.
За цей час у США відбулися значні внутрішні перипетії: було обрано нового спікера Палати представників – республіканця й одного з найближчих соратників 45-го президента США Дональда Трампа Майка Джонсона. А також побільшало тих, хто готовий допомагати Ізраїлю, але не настільки швидко готовий допомагати Україні.
Не слід звинувачувати американських законодавців чи громадян у більшій підтримці Ізраїлю, ніж України
Одночасно із тим, що варто робити, Україні корисно знати, чого робити не треба:
- не слід ображатися на американську сторону, коли та хоче допомагати Ізраїлю;
- не слід думати, що США обов’язково мають обирати, кому допомогти.
Навпаки, саме зараз, в умовах нової гарячої війни, треба використовувати увагу до війни ХАМАС проти Ізраїлю та допомагати американській стороні проводити аналогії.
Наприклад, у висловлюваннях американських законодавців та адміністрації Байдена дедалі частіше лунає теза, про те, що характер війн Росії проти України та ХАМАС проти Ізраїлю схожий. Але українська влада та експерти мають розуміти, що допомога США Ізраїлю має більш тривалу історію та вже сформувалася певна інституційна пам’ять про те, що Ізраїлю треба допомагати.
Для американських громадян та їхніх представників у парламенті, допомога Україні – лише одне з питань зовнішньої політики
Напередодні призначення Майка Джонсона новим спікером Палати представників адміністрація Байдена запросила у Конгресу $106 млрд для України та Ізраїлю. Ключові особи адміністрації Байдена – держсекретар Ентоні Блінкен та міністр оборони Ллойд Остін – у сенатських комітетах якраз займалися тим, що переконували законодавців ухвалити єдиний пакет саме через схожість конфліктів, а також їхні глобальні наслідки, починаючи від спроб зменшити потужності США та американських союзників у всьому світі та посилення вісі зла Москва – Тегеран – Пекін.
Оскільки США, як головний стратегічний партнер України, мислить глобально, нам слід стати справжніми очима та вухами США в регіоні та демонструвати наочно, як саме Росія та Іран співпрацюють.
Допомога, обсяг та механізм виділення якої обговорюється для Ізраїлю та України, працює таким чином: адміністрація Білого дому просить Конгрес зарезервувати кошти, на суму з яких вона реалізує допомогу. Також безпекова допомога – це насамперед про техніку, зброю, обладнання, а не самі кошти. У пакеті фінансування, який запросила адміністрація Байдена, $14 млрд для Ізраїлю, $61 млрд для України, а також низка статей фінансування внутрішніх викликів.
Новий спікер Конгресу, як лідер більшості у нижній палаті, вже стикнувся з опозицією до ідеї розглядати допомогу Україні та Ізраїлю окремо. Звісно, поєднання збільшувало шанси на швидке ухвалення цього законопроєкту, але говорити, мовляв, якщо голосуватимуться дві ініціативи окремо, це залишає Україну без допомоги, теж є перебільшенням.
30 вересня Конгрес ухвалив тимчасове рішення щодо продовження фінансування палати уряду без допомоги Україні. Новий дедлайн спливає 17 листопада. Цілком можливо, що новий лідер більшості республіканців у палаті такою позицією хоче випробувати своїх опонентів у Білому домі, а у підсумку все ж Конгрес ухвалить компромісне рішення, яке влаштує адміністрацію.
Республіканці хочуть упевнитись у тому, що допомога йде за призначенням, та почути її фінальну мету з боку США. Це означає, що Україні варто допомогти США сформулювати, що саме вважатиметься українською перемогою, та домогтись комунікації цієї фінальної мети з боку Білого дому.
Два меседжі, які Києву слід адвокатувати після атаки ХАМАС на Ізраїль
1. Очевидно, що американські законодавці продовжать акцентувати на російсько-іранській співпраці. На цьому й наголошує адміністрація Байдена. Однозначно Україні слід посилити комунікацію спільній протидії цій вісі зла зокрема.
2. Дедалі частіше у США лунають заклики, що ніхто не має бути змушеним до перемовин. Наприклад, колишня очільниця Держдепу Гілларі Клінтон заявила, що ті, хто закликає до припинення вогню між ХАМАС та Ізраїлем, не розуміють, що це лише дозволить виграти час недругам США та здійснити нову атаку на Ізраїль.
Це важливий аналогічний меседж для України в контексті розмов про гарантії безпеки зі США та визначення терміну «перемога». Оскільки США намагаються пов’язати агресію Росії проти України із ситуацією в Ізраїлі, потрібно лише посилювати інформування про злочини, скоєні армією РФ в Україні та проти українців.