Бухгалтер Фото: Getty Images
Все більше бухгалтерів вирішують працювати самостійно, оформивши статус ФОП. Це дозволяє працювати на спрощеній системі оподаткування, мати гнучкий графік та самостійно формувати клієнтську базу. Однак успішний старт потребує дотримання низки законодавчих вимог та правильного оформлення діяльності. Адвокат Богдан Янків дає слушні поради.
Правильний вибір та оформлення КВЕДів
Для ведення бухгалтерії та супутніх послуг адвокат рекомендує реєстрацію наступних КВЕДів:
Пріоритетні коди:
- 69.20 – Діяльність у сфері бухгалтерського обліку і аудиту; консультування з питань оподаткування
- 69.10 – Діяльність у сфері права
- 63.99 – Надання інших інформаційних послуг, н.в.і.у.
- 70.22 – Консультування з питань комерційної діяльності й керування
Додаткові коди для розширення функціоналу:
- 63.11 – Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов’язана з ними діяльність
- 63.12 – Веб-портали
- 62.03 – Діяльність із керування комп’ютерним устаткованням
- 62.09 – Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп’ютерних систем
- 85.59 – Інші види освіти, н.в.і.у. (для проведення тренінгів та семінарів)
“Важливе застереження: КВЕД 69.20 включає як бухгалтерську, так і аудиторську діяльність. Однак аудит категорично заборонений для ФОП 1-3 груп згідно з пп. 291.5.2 ст. 291 ПКУ”, – каже Богдан Янків.
Адвокат пропонує таке рішення проблеми: у заяві на спрощену систему оподаткування вказуйте скорочену назву: “Діяльність у сфері бухгалтерського обліку; консультування з питань оподаткування”, ніколи не згадуйте аудит у документообігу та звітності, це дозволить уникнути проблем з податковою.
Обов’язкова реєстрація у Держфінмоніторингу
ФОП, що надає бухгалтерські послуги та консультації з оподаткування, обов’язково підпадає під дію Закону №361-ІХ “Про запобігання та протидію легалізації доходів” та повинен реєструватися як суб’єкт первинного фінансового моніторингу (СПФМ).
Алгоритм реєстрації:
- Підготовка документів відповідно до постанови КМУ від 09.09.2020 №850
- Подання заяви до Державної служби фінансового моніторингу
- Отримання свідоцтва про реєстрацію як СПФМ
За порушення вимог законодавства у сфері фінмоніторингу передбачені штрафи у розмірі до 3 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (п. 14 ч. 5 ст. 32 Закону №361).
Хто не стає на облік у Держфінмоніторингу:
- Штатні бухгалтери та консультанти, тобто ті, хто працюють за трудовим договором.
- Бухгалтери, що не мають доступу до фінансових операцій клієнта.
Особливості договірних відносин
“Договір є основою співпраці з клієнтами та правовим захистом для ФОП-бухгалтера. Однак неправильно складений договір може створити проблеми як з податковою, так і з клієнтами, тому варто детально розібрати всі нюанси. Принципова вимога: уникайте терміна “бухгалтерські послуги” у договорах, оскільки Закон №996 не поширюється на ФОП”, – каже Богдан Янків.
Рекомендовані формулювання:
- “Договір про надання послуг з ведення обліку”
- “Договір про надання інформаційно-консультаційних послуг”
- “Договір про консультування з питань оподаткування”
Ключові елементи договору:
- Предмет договору – детальний опис послуг без згадки “бухгалтерських послуг”
- Обов’язки сторін – чіткий розподіл відповідальності
- Порядок оплати – терміни та способи розрахунків
- Конфіденційність – захист інформації клієнта
- Відповідальність – санкції за порушення умов
“Правильно складений договір із коректною термінологією убезпечує ФОП від претензій контролюючих органів та створює чіткі рамки співпраці з клієнтами. Інвестиція у якісний договір на етапі старту діяльності окупається відсутністю правових проблем у майбутньому”, – каже Богдан Янків.
Адвокат зазначає, що створення успішної діяльності ФОП-бухгалтера потребує системного підходу та дотримання всіх законодавчих вимог. Найважливішим є правильне оформлення КВЕДів з урахуванням обмежень щодо аудиту, адже помилка на цьому етапі може призвести до проблем з податковою в майбутньому. Обов’язкова реєстрація у Держфінмоніторингу не може бути проігнорована, оскільки штрафи за порушення вимог фінмоніторингу сягають до 3 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Використання коректної термінології в договорах та документообігу убезпечить від претензій контролюючих органів та створить професійний імідж.