Представниця агентства з вивчення майбутнього Storyfounders, експертка з технологій наступного покоління Одета Джейс – про модні інновації та нові культурні тренди. Вже 22 жовтня вона стане спікеркою сьомої Vogue Ukraine Conference, яка відбудеться в інноваційному парку UNIT.City.
Реклама.
Поколінню бумерів та міленіалів знайома ностальгія за часами, коли вибір одягу був ритуалом самовираження, а фізичний світ – єдиною можливою сценою для цього. Сьогодні вдягаються, щоб справити враження у віртуальній реальності. Люди старанно моделюють віртуальні аватари й онлайн-версію себе в інстаграм-стрічці. Для покоління Z, яке першим повністю занурилося в соціальні мережі, плекання власної цифрової ідентичності є такою ж звичною практикою, як вибір одягу у фізичному світі. Дослідження показують, що молоде покоління цінує свою кіберособистість більше, ніж реальну. Тренди на кшталт delulu і brat, що народилися в онлайн-культурі, свідчать про зростання потреби в цифровій самопрезентації.
Бажання формують поведінку споживачів. Що глибше суспільство занурюється в онлайн, то більше мода виходить за межі матеріального світу. Від біоінженерних тканин до мультисенсорних гардеробів на основі штучного інтелекту та віртуальних економік – нові технології поєднують фізичну, фіджитал та цифрову сфери. Це не швидкоплинний гайп. Ми стаємо свідками радикальної трансформації культури споживання і самовираження в епоху алгоритмів.
Від екологічного до технологічного: перспективи фізичної моди
Ідея текстилю із водоростей або ананасів вже нікого не дивує. Поява біоінженерних тканин – на основі міцелію чи бактерій – революціонізує традиційну моду, не зашкоджуючи естетиці. Бренди класу люкс вже у грі. Влітку 2022-го на Паризькому тижні моди дизайнер Джонатан Андерсон у шоу Loewe показав одяг, із якого росла трава. Цьогоріч у Парижі шоустоперами стали “невагома” сумка Coperni, надрукована на 3D-принтері, сумка Ganni, вирощена з міцелію, та енергоощадні сумки Delvaux, що змінюють колір. Застосовані інновації дозволяють зазирнути в найближче майбутнє, в якому вирощування або 3D-друк одягу вдома вже не будуть науковою фантастикою.
Такі експерименти свідчать не лише про взятий дизайнерами курс на сталість. Вони тяжіють до філософії біофілії, що пропагує тісний зв’язок людини з природою: дизайн речей наближається до органічного, зростає загальна екосвідомість. У подальшій перспективі одяг може стати живим вираженням нашої сув’язі з довкіллям.
Мультисенсорна фіджитал-мода та нові культурні наративи
На перетині реального та віртуального світів сьогодні розвивається фіджитал-мода: процес вибору та придбання продукту перетворюється на захопливий мультисенсорний досвід. Уявіть, що одяг можна приміряти через дзеркала доповненої реальності або обрати в цифровому бутику, не покидаючи дому, використовуючи окуляри зі штучним інтелектом.
Новий обрій – змішана реальність і нейрозв’язані пристрої. Вони дозволять, наприклад, однією силою думки змінювати колір одягу відповідно до настрою та емоцій. Нові окуляри Orion від Meta в партнерстві з українським стартапом цифрової моди DressX відкривають шлях до фіджитал-гардеробів – найкращий цифровий одяг для “підключених” (фізичних) версій людини, – просто “накладаючи диджитал-речі” на фізичні тіла. З фіджитал-одягом мода перетворюється на емоційний інтерфейс: вбрання відображає не тільки, хто ви є, а й те, що ви відчуваєте, – в реальному часі.
Віртуальні модні субкультури: одяг для метавсесвіту
Паралельно з фізичними та фіджитал-інноваціями розвивається культура віртуальної ідентичності. Соціальні та ігрові майданчики зростають, концепція одягання цифрових аватарів стає мейнстрімом. Наприклад, платформа для створення ігор Roblox у співпраці з компанією Shopify, що розробляє програмне забезпечення для ритейлу, змінює спосіб взаємодії брендів зі споживачами. Новою точкою їхнього контакту стає комерція з ефектом занурення. Покупці дедалі охочіше інвестують у цифровий одяг на основі токенів, який існує виключно у віртуальних світах. Це означає, що перша точка перетину між брендом і споживачем більше не фізична, а віртуальна. Компанії Gucci, Balenciaga та L’Oreal вже мають цей надзвичайний досвід.
Ефект Протея – психологічний феномен, коли цифрова зовнішність впливає на поведінку і самосприйняття людини в реальному світі – готовий похитнути культуру одягання. Це відкриває нові можливості для брендів у розвиненій віртуальній економіці. Люди все більше інвестують у своє цифрове “я”, а кібермода, на яку не впливають фізичні обмеження людського тіла, пропонує безліч можливостей для експериментів.
Fashiontech в епоху алгоритмів
Уявіть собі день, коли штучний інтелект підбирає вам вбрання згідно з вашим розкладом чи настроєм. Водночас технологія нейронного інтерфейсу змінює колір вашого жакета відповідно до вашого емоційного стану. Ваш аватар бере участь у віртуальній зустрічі в одязі із цифрових токенів, тоді як у фізичному світі ви вдягнені в затишну біоінженерну сукню, яка змінює форму відповідно до рухів вашого тіла. Ваш реальний гардероб екологічний і сталий, а кібераватар допомагає самовиразитися у метавсесвіті в речах вашої мрії. Ця синергія фізичного, фіджитал та цифрового світів тотально переосмислює моду як індустрію – і навіть відкриває нові феноменальні можливості для самопрезентації.
22 жовтня запрошуємо вас на Vogue Ukraine Conference, де ми ще детальніше поговоримо про можливості розвитку модної індустрії у реальному та віртуальному світах.
КУПИТИ КВИТКИ
Редакція продовжує допомагати жінкам-військовим: прибуток від продажу лімітованих CHARITY-квитків буде спрямовано до фонду Veteranka.
Фінансовий партнер: Sense Bank — державний технологічний банк сервісів і продуктів для будь-яких клієнтів: від приватних осіб до корпорацій. Установа обслуговує близько 3 млн фізичних, 55 тисяч юридичних осіб та 85 тисяч ФОПів у 130 відділеннях по всій Україні, а також в онлайн-банку Sense SuperApp.
Б’юті-партнер:Vichy Laboratoires — французький дерматокосметичний бренд, який пропонує сучасні рішення для здоров’я шкіри та волосся на всіх етапах життя. Vichy Laboratoires залишається вірним медичній експертизі, постійно проводить клінічні дослідження та використовує інгредієнти з доведеною ефективністю
Автомобільний партнер: ABT Баварія – авторизований офіційний дилер Aston Martin, який пропонує неперевершений рівень якості та дизайну автомобілів. Представляємо вам ексклюзивний Aston Martin Vantage, справжнього мисливця, що поєднує в собі маневреність, потужну форму, малу вагу та високу швидкість (325 км/год). Цей автомобіль — справжній шедевр, який заслужено вважається флагманським спортивним автомобілем Aston Martin.
Б’юті-партнер: Mesonia — український бренд професійної доглядової косметики світового рівня із власним виробництвом у Києві. Більше 300 продуктів дієвого догляду для себе і близьких. Mesonia — перфекціоністи в косметиці.
Алкогольний партнер: гватемальський ром Zacapa, корені якого сягають 70-х років минулого століття.
Локація: UNIT.City — перший в Україні інноваційний парк, відкритий у Києві 2017 року на території колишнього Київського мотозаводу. Сьогодні це місце для співпраці стартапів, корпорацій, міжнародних компаній та ініціатив.