Айфони, кава та авто: які товари та наскільки подорожчають через нові тарифи Трампа

Айфони, кава та авто: які товари та наскільки подорожчають через нові тарифи Трампа

Фото: gettyimages.com

Коротко про – про те, як важко світові розібратися з прожектами президента США і чого від них чекати.

Визволення Америки

Трамп назвав 2 квітня «Днем визволення Америки», і поки світ перетравлював цю новину, пояснив, що тепер США менше залежатимуть від інших країн і повернуть собі робочі місця. Бо всім доведеться доплатити право продавати свої речі американцям. І якщо раніше китайський телевізор коштував у США $300, то з тарифом у 34% він коштуватиме $400. Японський автомобіль може подорожчати на $4000-10 000, а китайська електроніка – на 20-30%.

Хто постраждає від цього більше – китайці чи вимушені заплатити більше американці, Трамп не сказав. Натомість вже висловився фондовий ринок: американський індекс S&P 500 упав на 4%, а в Азії деякі біржі втратили до 10%. Для пересічних обивателів це означає тільки одне: товарів буде менше і на них зростуть ціни.

Аналітики, озброєні знаннями та вмінням штучного інтелекту неупереджено дивитися в майбутнє, вже визначили, що подорожчає насамперед, причому наполовину чи більше:

  • текстильні вироби із Лесото (мито 50%) або інші товари з Китаю (до 100%);
  • джинси, спортивний одяг, взуття з В’єтнаму, Бангладеш, Індії, Індонезії, Камбоджі;
  • автомобілі та автозапчастини:
  • електроніка: смартфони, ноутбуки, побутова техніка та комплектуючі;
  • алмази;
  • нафта та паливо;
  • ліки;
  • сировина для харчової промисловості (кава, какао-боби, цукор та оливкова олія).

Базовий iPhone від Apple може коштувати вже не $799, а $1150. Фото: pexels.com

Взаємні обмеження

Опритомнівши до вечора 2 квітня, Європа почала готувати тарифи у відповідь, через що американські товари (віскі, джинси) стануть дорожчими для європейців. Місцеві компанії, наприклад, винороби у Франції, втратять ринок США. Ціни на імпорт (наприклад, каву чи електроніку) теж поповзуть вгору. Глава Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн сумно описала ситуацію з тарифами: «Це серйозний удар по світовій економіці. Наслідки будуть жахливими для мільйонів людей». І з нею згодні не лише у Європі.

Китайці, які зіткнуться з падінням експорту в США, також оголосили про тарифи у відповідь на американські продукти (соя, автомобілі), які підвищать їх вартість усередині Китаю.

Японія, Індія та економіки, що розвиваються на зразок Індонезії, постраждають від ланцюгової реакції – у світі банально стане менше торгівлі, відповідно, буде нижчим попит на їхні товари.

У глобальному результаті світ опиниться на порозі рецесії – уповільнення економіки. Дякуємо, Дональде…

Джинси ризикують стати “золотими”, як за часів “совка”. Фото: pexels.com

Компанії судомно шукають вихід

Великі гравці світового ринку, зрозуміло, не в захваті від інновацій. Навіть американські компанії, які мають розцвісти і стати могутніми, поки що в зневірі й вимагають визначеності.

Так, Apple, чиє виробництво здебільшого знаходилося в Китаї, усвідомлює, що тарифи до 104% (з 9 квітня, якщо Китай не скасує свого мита) на китайські товари збільшують вартість імпорту. І Apple має або підвищити ціни (що вдарить по споживачах), або перенести виробництво до інших країн, таких як Індія чи В’єтнам. А це – час та інвестиції. Тому Apple терміново відправила п’ять літаків зі своєю продукцією з Індії до США, щоб встигнути до введення нових мит. Це дозволить утримати поточні ціни на iPhone та інші пристрої хоча б на кілька місяців. Індія може стати ключовим виробничим центром Apple: тариф для неї – 26%.

Такі автовиробники, як Ford, General Motors та Stellantis, виступають проти тарифів на Мексику та Канаду (25%), оскільки їх ланцюжки постачання глибоко інтегровані в рамках USMCA. Глава Ford Джим Фарлі попереджав, що довгострокові тарифи “зроблять дірку в американській індустрії”. Ford вже запустив знижки на машини у США, щоб пом’якшити удар від зростання цін. Stellantis вже оголосила про тимчасову зупинку виробництва та звільнення 900 працівників у США через порушення постачання з Мексики та Канади. Best Buy попередила про зростання цін на електроніку, а ритейлери на зразок Target вже підвищують вартість товарів (наприклад, авокадо з Мексики).

За стрибками курсу на біржах зараз не встигають стежити навіть експерти. Фото: pexels.com

Тож переможемо!

Це, мабуть, звучить дивно, але у цій торговій війні будуть переможці. Щодо «великої знову Америки» не впевнені, але як мінімум виграють ті, хто має найнижчий тариф. Країни на кшталт Великобританії, Австралії чи Саудівської Аравії з їх 10% мит можуть стати привабливішими постачальниками для американського ринку порівняно з Китаєм (54% тарифів) чи Мексикою (25%).

Також прибуток можуть отримати країни Південно-Східної Азії – В’єтнам, Таїланд або Індонезія. Вони вже вигравали від попередніх торгових війн Трампа, забравши частину виробництва з Китаю. Якщо компанії продовжать переносити ланцюжки постачання з Китаю або Північної Америки до цих регіонів, вони можуть зміцнити свої позиції на глобальному ринку.

І треті переможці – держави, які експортують товари, виключені з тарифів (напівпровідники, фармацевтика чи критично важливі мінерали), можуть зберегти чи збільшити свою частку ринку у США. Це може бути Австралія (сировинні ресурси) або Тайвань (напівпровідники).

Але у довгостроковій перспективі торговельна війна може призвести до глобального економічного спаду. Взаємні обмеження та зростання цін вдарять по всіх учасниках.

На тему

Короткий словник економічних термінів для розуміння ситуації

  • Тарифи – податки на імпорт товарів.
  • Торгова війна – конфлікт між країнами із взаємним митом.
  • Протекціонізм – захист своєї економіки через бар’єри.
  • Торговий дефіцит – коли імпорт перевищує експорт.
  • Рецесія – уповільнення економічного зростання.
  • Інфляція – зростання цін на товари та послуги.
  • Імпортозаміщення – розвиток свого виробництва замість імпорту.
  • Фондовий ринок – місце торгівлі акціями компаній.
  • Контрзаходи – дії у відповідь (наприклад, тарифи) на політику іншої країни.

Источник: kp.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *