Як стати креативним – поради від засновника креативної агенці

Навичка креативності визнана другою за важливістю після аналітичного мислення у звіті Всесвітнього економічного форуму про майбутнє робочих місць. У бізнесі перемагають ті, хто вміє генерувати нестандартні ідеї, переконаний засновник агенції I am idea Ігор Фінакшін. Цю здатність можна тренувати. Як? Фінашкін – про найефективніші інструменти, книжки та поради

Головні матеріали Forbes Ukraine у email-розсилці. Раз на тиждень на вашій пошті.

Дякуємо за підписку Підписатися

Допитливість, авантюризм, творчість, гумор – формула креативності, переконаний Фінашкін. Одні з найвідоміших креативів його агенції – ролик «Сміливість перемагає страх» для Міноборони і ностальгійна кампанія для Uklon, що нагадує стару українську телерекламу. Остання зібрала 1,5 млн органічного охоплення за перші два дні в мережі.

У бізнесі перемагають ті, хто вміє створювати нестандартні та корисні ідеї, вважає засновник I AM IDEA. Щоб цього навчитися, він радить переосмислювати свою рутину, досліджувати світ, займатися творчістю, читати художню літературу та систематично кидати виклики мозку.

У колонці для Forbes Фінашкін розповів, що таке креативність, якими техніками можна її прокачати і які книги допоможуть розвинути креативне мислення.

Що таке креативність

Креативність – вміння нестандартно та ефективно вирішити задачу. Креативний шлях – той, яким не ходили ніколи до цього. Але, окрім нестандартного підходу, важлива корисність: продукт є креативним, якщо має новизну та цінність. Самої новизни недостатньо: щось може бути новим, але нічого не вартим, а отже – не креативним.

Завжди жартую, що коли виросту, хочу бути, як мої діти. Люди народжуються креативними, і з часом ця здатність втрачається. Соціальний тиск, норми та щоденні переживання призводять до того, що людина обростає товстою, грубою «шкірою». З досвідом цей шар стає майже непробивним. Тому важко сприймати нові тренди або ідеї – хочеться бачити те, до чого звик. 

У світі дизайну існує термін «скевоморфізм» – цим принципом користувався Стів Джобс, щоб зробити технологічні новинки інтуїтивно близькими. Наприклад, у мобільному інтерфейсі символом SMS повідомлень є конверт, а у перших електромобілях були фейкові радіаторні решітки. Лише коли електрокари стали більш звичними, дизайн змінили.

Якщо розібрати креативність на інгредієнти, у «рецепті» точно є виклик, допитливість, авантюризм, творчість і гумор. Гумор – чи не найважливіша складова. Щодо авантюризму, ця якість набагато більше пасує креативникам, ніж сміливість. Креативні люди не завжди сміливі, але зазвичай авантюрні. Це коли ти щось робиш, бо відчуваєш, що воно спрацює; і водночас не певен, чи вдасться тобі втілити задумане.

Книги, що допоможуть розвинути креативність
  • «Гейзер у голові»

    Маріо Прікен

    Це, мабуть, один із найкращих посібників про те, як створюються геніальні ідеї. У цій книзі є і гумор, і допитливість, і авантюризм, і все інше про те, як працює креативність.

  • «Шість капелюхів мислення»

    Едвард де Боно

    Це прикладна книга про систему пошуку ідей – метод «шести капелюхів». Цю техніку використовують під час брейнштормінгу. Суть у тому, щоб розглянути одну і ту ж ситуацію з шести точок зору. Кожен колір капелюха відповідає за певний фокус. Наприклад, чорний – з точки зору ризиків. Примірявши всі «капелюхи», можна знайти необхідні інсайти.

  • «Потужні запитання. Секретна зброя спілкування»

    Джерольд Панас, Ендрю Собель 

    Це книга про спілкування. Вона вчить людей ставити запитання, вести перемовини. Це дуже важливе вміння. Щоб знайти правильну відповідь, потрібно спочатку сформулювати правильне питання.

  • «Варта! Варта!»

    Тері Пратчетт

    Це фантастичний роман про плаский світ із драконами. Коли читаєш бізнес-літературу, скоріше за все візуалізуєш те саме, що і всі. Коли читаєш книжку про драконів, візуалізуєш цей світ інакше, ніж решта читачів. Фентезі та художня література класно розвиває уяву, прокачує нейронні звʼязки.

Як прокачати креативне мислення

Переосмислити рутину

Подивіться на власне життя, побут і подумайте, чи можете робити щось не так, як робите зараз. Переосмисліть сталі речі. Наприклад, зазвичай я одягаю джинси, шкарпетки і якісь чоботи. Спробуйте одягти різні шкарпетки або різні чоботи. Спробуйте змінити свій стандартний образ на щось нестандартне. Обрати іншу дорогу до офісу або додому. Змінити плейлист, який ви слухаєте. Подивитися фільм, який ви ніколи не дивилися або який ніколи б і не подивилися.

Нестандартним побутовим рішенням може бути навіть тімбілдінг з колегами, якщо провести його не в барі чи на обіді, а, наприклад, разом піти на ринок. Це змінить контекст побутової задачі, відповідно з’являться нові нейронні зв’язки та інсайти. У цей момент треба аналізувати власні відчуття.

Шукати новий контекст

Холодильник – проста метафора до мозку. Що більше продуктів людина покладе в нього, то більше страв зможе приготувати. Це про ідеї та допитливість. Складно буде вигадати круту страву, якщо в тебе в холодильнику десяток яєць. Коли до них додається помідор, сосиска, хліб, молоко – ти можеш зробити триста різних страв. Із мозком така сама історія.

Чим більше людина занурює себе в новий контекст і нові умови, тим більше додається інгредієнтів у «холодильник». Якщо цього не робити, застрягатимеш з тією інформацією, яка вже є.

Корисно занурювати себе у нове оточення. Якось я випадково познайомився з хлопцями з християнської рок-групи, почав проводити з ними час. Це тривало близько місяця. Я ходив до них у церкву, ми разом грали музику. Одного разу мене навіть запросили на хрещення. Це був дуже цікавий досвід. І таких позарутинних досвідів життя може запропонувати дуже багато.

Підживлювати мозок «адреналіном»

Практикуйте вправу «30 за 5». Завдання полягає в тому, щоб придумати якомога більше ідей на задану тему за дуже короткий проміжок часу. Умовно, тема – «жуйка». Треба придумати 30 ідей за 5 хвилин: що можна зробити з жувальною гумкою?

Якщо час жорстко лімітований, відбувається невеликий «адреналіновий укол». Він допомагає знайти значну кількість рішень. На цьому етапі неважливо, якої якості ідеї. Спочатку ти їх генеруєш, а тоді аналізуєш. Із 30 ідей може не бути жодної нормальної, а може бути таке, що одна-дві виявляться дуже крутими.

Ще є техніка, коли треба зробити короткий сторітелінг із трьох рандомних слів. Наприклад, слова «кондиціонер», «супутник», «комар». Задача – зробити короткий сторітелінг однією фразою із цих трьох слів. Непогано розвиває уяву.

Надихатися в інших сферах

Якщо креативник надихатиметься рекламою, то створюватиме таку саму рекламу, яку вже хтось зробив. Надихатися краще не у своїй сфері – художниками, фільмами, музикою.

Мене дуже надихає музика. Можу одним треком побудувати собі весь день або під нього придумати ідею. Раджу альбом Daft Punk «Random Access Memories». У ньому є все – від симфонії до техно. Також рекомендую подивитися фільм «Daft Punk: Без гальм», щоб зрозуміти, що таке креативний авантюризм.

Займатися мистецтвом

Будь-яка творча діяльність дуже допомагає розвинути креативність. Можна вчитися малювати, грати на інструменті, співати, відвідувати театр, танцювати тощо. Я нині займаюся музикою та театральним мистецтвом. Прокачування власної креативності – це never-ending процес.

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *