Виставка «Олександр Ройтбурд. Теорема влади», присвячена роздумам митця про владу мистецтва, відкрилася у PinchukArtCentre 8 березня й триватиме до 14 липня. Ось чотири факти про художника та його роботи, які зроблять візит на експозицію цікавішим.
Що допомагає українському бізнесу відштовхнутися від дна? 22 березня на «Саміті експортерів» від Forbes топкомпанії поділяться інструментами та прогнозами з розвитку експорту. Спікери з «Метінвест», Kernel, Nemiroff, «Біосфери» та інших. Купуйте квитки за посиланням.
На першій зустрічі з представниками культури в ролі президента Володимир Зеленський відмовився підніматися на сцену. Він сів у залі, щоб показати демократичність підходу. Коли слово дали художнику Олександру Ройтбурду, той сів біля Зеленського, максимально скоротивши дистанцію. «Його безпосередність і відсутність пієтету перед представниками влади підкупали», – каже куратор виставки «Олександр Ройтбурд. Теорема влади» Костянтин Дорошенко.
У 2017-му Ройтбурд переміг у конкурсі на посаду директора Одеського художнього музею. А після смерті митця Зеленський надав музею статус національного, за що той і боровся.
Виставка Ройтбурда у PinchukArtCentre присвячена владі мистецтва. За допомогою мистецтва художник коментував політичні рішення. А співпраця з політичними силами, державою і бізнесом допомагала йому мистецтво просувати.
Паралельно у PinchukArtCentre відкривається ще одна експозиція – «Я з тобою». Це групова виставка, присвячена здатності співпереживати та рефлексувати на тему війни.
Роботи українських митців у ній представлені поруч із творами художників зі США, Мексики, Індії, Бельгії, Данії та Франції. Наприклад, один із творів – відеоінсталяція «Додаткові сцени» учасників списку Forbes «30 до 30» Яреми Малащука та Романа Хімея. У роботі знявся виконавець головної ролі в фільмі «Снайпер. Білий ворон» Павло Алдошин, який служить у ЗСУ. Поряд із цим проєктом – інсталяція індійської художниці Шилпи Гупти «Бо на язиці твоєму я не можу вміститися»: у напівтемній кімнаті по черзі лунає сотня віршів різними мовами.
Що варто знати перед візитом на виставку Олександра Ройтбурда?
Щорічний автопортрет Ройтбурда
Ройтбурд писав автопортрети впродовж 35 років. Фото: PinchukArtCentre
На виставці PinchukArtCentre два автопортрети Ройтбурда – за 1981 та 2020–2021 роки. Художник писав їх упродовж 35 років, традиційно – на Новий рік, ідеться на Facebook-сторінці Одеського національного художнього музею. «Інколи це був олійний живопис, інколи – графіка; Ройтбурду було важливо архівувати свої фізичні та емоційні зміни», – пишуть у музеї.
«Для нього це була трохи кабалістична гра з числами, – розповідає куратор Дорошенко. – Ройтбурду було важливо, що один рік закінчується і наступного дня вже можна ставити іншу цифру».
«Вірші дилетанта». Ройтбурд написав збірку віршів, яку проілюстрував Сергій Жадан
Збірку віршів Ройтбурда видали після смерті художника. У PinchukArtCentre вона розташована біля картини «Іван Драч». Фото: PinchukArtCentre
Одна з картин Ройтбурда – оммаж письменнику Івану Драчу. Художник відкрив для себе цього модерного поета у 1980-х роках, коли у Радянському Союзі тривав період застою і репресій української культури.
Ройтбурд і сам писав вірші. «Це була інтелектуальна гра для друзів», – каже Дорошенко. Письменник Сергій Жадан і керівник видавництва Meridian Czernowitz Святослав Померанцев запропонували йому видати збірку. Ілюструвати її мав Жадан, адже Ройтбурд проілюстрував кілька книг письменника.
Збірку «Вірші дилетанта» видали після смерті художника. У PinchukArtCentre вона розташована біля картини з автором відомої «Балади про соняшник». «Ройтбурд ніколи не претендував бути поряд із Драчем, – каже Дорошенко. – Але ми їх поєднали, бо любов Ройтбурда до поезії була відома всім».
На виставці – портрети Ющенка і Януковича
«Кінний портрет Віктора Ющенка» Ройтбурд написав у 2006-му. Фото: PinchukArtCentre
Ройтбурд був куратором виставки «Кодекс Межигір’я», на якій представляли артефакти з маєтку Януковича.
У 2004-му Ройтбурд виступив на підтримку Помаранчевої революції. Згодом створив серію робіт, присвячених людям – символам революційних змін – людям, що тяжіли до європейського вектора. Зокрема, у 2006-му він написав «Кінний портрет Віктора Ющенка».
Очікування Ройтбурда не справдилися. «Він думав, що Ющенко розверне Україну в бік сучасних тенденцій європейського світу, – каже Дорошенко. – А той більше уваги в культурній політиці приділяв консервативним моментам».
Пізніше, у 2014-му, в Національному художньому музеї України відкрилася виставка «Кодекс Межигір’я». Її куратором був Ройтбурд. Після втечі президента Віктора Януковича з України на території його маєтку знайшли безліч артефактів – дуже дорогих та абсурдних речей. Зокрема, портрет Януковича із зерна.
«Він відповідає радянській традиції, коли ще Леніну і Сталіну колгоспи дарували портрети, зроблені з зерна чи інших матеріалів, – каже Дорошенко. – Це демонструє ступінь несмаку та відсутності розуміння того, чим є мистецтво».
Вкрадена для Ройтбурда касета
У кадрі – колишній мер Одеси Едуард Гурвіц. Фото: PinchukArtCentre
Посеред зали PinchukArtCentre стоїть телевізор. У кадрі колишній мер Одеси Едуард Гурвіц дає коментар журналістам. Про що – незрозуміло. Ройтбурд обрав його найбільш невдалі слова, запинки та перетворив на відеоряд недолугих спроб висловити думку. Кажуть, для цієї роботи довелося вкрасти касету з одного місцевого телеканала.
«Проукраїнського Гурвіца Ройтбурд підтримував, та при цьому він залишався іронічним до будь-якої влади», – каже Дорошенко. Гурвіц образився і просив Ройтбурда не виставляти роботу. Але зрештою їм вдалося порозумітись. Відео 1997 року залишається одним із показових для демонстрації і відеоарту в Україні, і розуміння Ройтбурдом теми влади, переконаний куратор виставки.