У Польщі зростає попит на послуги пластичних хірургів. Дедалі більше підприємців і менеджерів хочуть удосконалити себе шляхом пластичної хірургії. Вони переконані, що приваблива зовнішність позитивно впливає на успіх їхнього бізнесу, а також допомагає скоротити прірву між ними і молодими співробітниками. Forbes Polska дослідив цей тренд, поговоривши із польськими пластичними хірургами.
Засновник однієї польської будівельної компанії вирішив зробити імплантацію статевого члена у варшавській клініці пластичної хірургії Timeless. Він переконаний, що його проблеми із самооцінкою розвʼяже операція, додавши йому мужності та впевненості в собі. А вища самооцінка позитивно вплине на управління компанією та розвиток бізнесу.
«Це дорога процедура, яку можуть собі дозволити лише заможні чоловіки, але переваги у неї багатогранні», – каже Януш Яворовський, співвласник і директор Timeless. Забудовнику таке задоволення обійшлося приблизно у 60 000 злотих.
Лікар Томаш Дембський, власник і керівник клініки Dr. Dębski у Варшаві, розповів історію пацієнтки, у якої була ненависна робота і велике бажання змінити життя. Ця жителька Варшави вирішила зробити пластику носа і грудей.
Невдовзі після цього вона зайнялася дизайном одягу, про що давно мріяла, а згодом поїхала до Лондона і розпочала там карʼєру у креативній індустрії. За її словами, пластична хірургія розкрила її енергію, додала їй сміливості і зробила більш відкритою до людей, а все це допомогло їй створити власний бізнес.
Значна частина пацієнтів польських клінік пластичної хірургії – це підприємці та менеджери. Крім того, до таких закладів часто звертаються представники вільних професій, знаменитості і ті, чия діяльність повʼязана із публічними виступами. Всі вони є «двигунами» польської пластичної хірургії, але не лише вони.
«Люди стають багатшими і дедалі частіше можуть дозволити собі корекцію зовнішності», – каже лікар Дембський, який нещодавно зменшив груди жінці, що працює в мережі супермаркетів Biedronka.
Хоча офіційної статистики про розвиток ринку пластичної хірургії в Польщі немає, власники спеціалізованих клінік упевнені, що він послідовно зростає, як і кількість їхніх пацієнтів. У лікаря Дембського кількість клієнтів зросла майже на 30% з 2019 року, так само як і в лікаря Яворовського. Про значне зростання клієнтської бази також повідомили лікар Єжи Коласінський, власник Kolasiński – Hair Clinic Poznań, і лікарка Марта Рачковська-Мурашко, власниця клініки в Кракові, а також інші пластичні хірурги.
$74,7 млрд – саме у стільки цього року оцінила світовий ринок пластичної хірургії (включно із безопераційними процедурами) канадська компанія Precedence Research. Торік його оцінили у $70 млрд, а у 2032 році прогнозують, що його вартість сягне понад $139,6 млрд.
У Польщі приблизно 310 пластичних хірургів, з них 246 входять до Польського товариства пластичної, реконструктивної та естетичної хірургії (ще 47 лікарів, які спеціалізуються на пластиці, є кандидатами на вступ).
Корисна пандемія
Усі визнають, що пандемія коронавірусу значною мірою посприяла цьому зростанню.
«Спочатку локдаун обмежив діяльність багатьох підприємців, але згодом наші справи пішли як ніколи добре. У 2021 і 2022 роках у нас був особливий наплив пацієнтів», – каже Марта Рачковська-Мурашко.
Через пандемію туризм був дуже обмежений, тому багато людей вирішили використати свої вільні гроші і час на хірургічне вдосконалення своєї зовнішності. Лікарка Рачковська-Мурашко розповіла, що підприємці, які становлять майже третину її пацієнтів, ставляться до пластики як до інвестиції в себе.
Під час пандемії особливо зріс попит на корекцію повік, носа, вух, губ і всього обличчя. У цьому плані Польща нічим не відрізнялася від інших ринків пластичної хірургії, включно з американським, найбільшим у світі (згідно із даними Американського товариства пластичних хірургів, у 2022-му в США зробили приблизно 1,5 млн пластичних операцій).
Дистанційна робота, віртуальні ділові та соціальні контакти ще більше додали роботи пластичним хірургам. На думку психологів, які називають цей тренд «зум-бумом», тотальне збільшення спілкування через екрани гаджетів може посилити комплекси, повʼязані з красою, і призвести до розладів самосприйняття.
Лікар Томаш Дембський говорить про це так: «На екрані ноутбука стають очевидними всі недосконалості обличчя. Одним заважала форма носа, іншим – опущені повіки, третім – відстовбурчені вуха».
Процедура підтяжки обличчя пластичним хірургом. Фото Getty Images
Після пандемії зріс попит на корекцію тіла, особливо підтяжку живота. Причина, ймовірно, у тому, що багато хто побіг у спортзал, аби скинути кілограми, які наїв під час локдауну.
Найпопулярніші процедури пластичної хірургії
Цьогорічні тенденції у пластичній хірургії повернулися до допандемічних, розповідають хірурги. Так, на збільшення грудей найчастіше наважуються молодші жінки (20–35 років), жінки старшого віку (35–50 років) тяжіють до підтяжки грудей, підтяжки з імплантатами, операцій зі зменшення грудей. Чоловіки найчастіше звертаються задля видалення гінекомастії та по допомогу із залисинами (на передній частині голови).
Операції, популярні для вікової групи 50+, не залежать від статі пацієнта. Найчастіше ця категорія просить про підтяжку обличчя, повік, брів і шиї, щоб приховати наслідки старіння. Менеджери і директори, які належать до цієї вікової категорії, сподіваються, що молодший вигляд допоможе їм краще ладнати із молодими співробітниками, а також бути привабливішими для ділових контактів.
Останні кілька років зростає запит на те, щоб прибрати «оземпічне» обличчя. «Оземпік» – препарат для лікування діабету, який має властивість пригнічувати апетит і сприяти стрімкому схудненню. «Втрата ваги настає справді дуже швидко, а це призводить до обвисання щік, живота, грудей, поглиблення зморшок, а обличчя виглядає старшим. У мене багато пацієнтів саме із цією проблемою», – розповідає лікар Дембський.
Спеціалізація клінік привертає більше жінок в одні заклади і більше чоловіків в інші.
«У мене більше пацієнтів, яких здебільшого цікавить хірургія молочної залози, а також абдомінальна хірургія та ринопластика. Деякі з них повертаються через роки для повторного лікування. Чоловіки зазвичай приходять по корекцію носа», – каже Рачковська-Мурашко.
Операції на обличчі становлять майже 70% процедур, які проводять у клініці лікаря Дембського.
Пацієнти Єжи Коласінського – це найчастіше чоловіки віком 20–60 років, які цікавляться трансплантацією волосся. Серед них підприємці, дилери відомих марок автомобілів, актори та політики. Всі вони кажуть, хочуть повернути колишній вигляд і бути, на їхню думку, привабливішими.
«Протягом 10 років з 1984-го, коли наша клініка почала працювати, я був єдиним хірургом у Польщі, який проводив пересадку волосся», – каже лікар Коласінський. Він був першим, хто зробив таку процедуру в країні. Сьогодні в його клініці проводять багато інших операцій, найчастіше корекцію грудей у жінок.
Велику групу пацієнтів клініки Timeless, де працює лікар Януш Яворовський, становлять люди, які мають ускладнення після невдалих операцій або незадоволені результатом, на який вони розраховували.
На збільшення грудей найчастіше наважуються молодші жінки (20–35 років), жінки старшого віку (35–50 років) тяжіють до підтяжки грудей, підтяжки з імплантатами, операцій зі зменшення грудей. Фото Getty Images
Шаблони з Instagram і TikTok
«Соціальні мережі, безперечно, сприяли популяризації пластичної хірургії, особливо серед молоді», – каже Томаш Дембський.
Деякі пацієнти приносять знайдені у соцмережах фотографії відомих людей, підказуючи хірургам, які носи, вуха чи фігури вони хочуть. У США кожна третя процедура надихається зовнішністю знаменитості. Скільки клієнтів зірки «приводять» до пластичних хірургів Польщі, невідомо.
«У мене є пацієнти, які приносять мені світлини людей, зовнішність яких їм подобається. Під час консультацій це допомагає нам знайти спільну мову», – каже Януш Яворовський.
У будь-якому разі, як кажуть хірурги, головне, аби людина, що перенесла пластичну операцію, почувалася добре після неї.