Присутність великого китайського риболовецького флоту біля узбережжя північного Чилі викликала занепокоєння серед дрібних рибалок та морської влади через підозри щодо незаконного вилову риби та виснаження запасів кальмарів Гумбольдта – одного з найцінніших ресурсів для дрібного рибальства в регіоні.
Повідомляється, що китайські судна працюють лише за кілька миль від межі виключної економічної зони Чилі. За словами місцевих рибалок, їхня присутність спричинила різке падіння уловів за останні місяці.
«Ми не бачили жодного кальмара Гумбольдта вже три місяці. Ці кораблі — як терміти в екосистемі», — сказав лідер Федерації рибалок Ікіке в інтерв'ю Radio Biobío. Він додав, що китайські човни, схоже, порушують природну міграцію виду до узбережжя.
Згідно зі звітом чилійських ВМС, біля Ікіке було виявлено близько 66 суден, а ще понад 160 – транзитом між Арікою та північним кордоном, усі вони діють за межами виключної чилійської зони в 200 морських миль.
Контр-адмірал Сігфрідо Рамірес, директор з морської безпеки та операцій, заявив, що Морське управління здійснює постійний моніторинг за допомогою супутникових, повітряних та наземних засобів, додавши: «У виключній економічній зоні Чилі не було підтверджено жодної риболовецької діяльності».
За словами виконуючого обов'язки директора Національної служби рибальства (Sernapesca) Естебана Доносо, «усі іноземні судна, що швартуються в чилійських портах, ретельно перевіряються, зокрема, суднові журнали, вантажі та можливість відстеження продукції».
Влада повідомила, що станом на 30 вересня посадовці порту отримали 157 запитів на швартування від іноземних суден, схваливши 139 та відхиливши 18 через невідповідність вимогам.
Доносо додав, що жодна з перевірок на борту не виявила порушень чилійських правил.
Однак профспілки рибалок вимагають посилення спостереження за станом морських суден та постійного моніторингу іноземних суден. Вони стверджують, що ні ВМС, ні Сернапеска не мають достатніх ресурсів для нагляду за флотом із понад 150 суден, які постійно перебувають у русі.
«Ми хочемо присутності уряду, дронів та координації з сусідніми країнами. Йдеться не лише про захист кальмарів Гумбольдта, а й про захист усієї морської екосистеми», – сказав лідер рибалок Ікіке Луїс Тапіа, якого цитує Radio Cooperativa.
Про присутність китайських рибальських суден поблизу Чилі повідомлялося й у попередні роки, але нинішні масштаби є безпрецедентними. Морська влада та міжнародні експерти з рибальства стверджують, що флот виловлює кальмарів Гумбольдта в міжнародних водах південної частини Тихого океану, хоча близькість до узбережжя Чилі посилила скарги.
Рибальські організації попереджають, що різке зростання кількості китайських суден, що швартуються в чилійських портах, може бути пов'язане зі зміною маршруту азійського флоту, оскільки судна переходять на чилійські об'єкти на тлі посилених перевірок у Перу.
Група з охорони морського середовища Oceana повідомила у прес-релізі, що кількість китайських рибальських суден, що прибувають до чилійських портів, різко зросла – на 1628% менш ніж за рік.
Перуанська організація ArtisOnal повідомила, що, згідно з даними публічної платформи Global Fishing Watch, відбулася помітна зміна в кількості прибуття китайського флоту до портів Південної Америки.
У 2023 та 2024 роках перуанські порти прийняли 155 та 205 китайських суден, тоді як чилійські порти зареєстрували лише п'ять та сім відповідно. Цього року ситуація кардинально змінилася: китайські судна припинили заходити до перуанських портів і почали швартуватися в Чилі, загалом на сьогоднішній день зареєстровано 121 прибуття.
«У 2020 році було виявлено кілька випадків, коли азійські судна вимикали свої системи автоматичної ідентифікації поблизу межі виключної економічної зони Перу перед тим, як зайти до неї для використання послуг перуанського порту», – сказав Елой Ароні, директор з рибальства компанії ArtisOnal.
«Це призвело до посилення правил, які вимагають від суден мати на борту перуанські пристрої супутникового стеження, але замість того, щоб дотримуватися цього правила, китайський флот скористався лазівкою в законодавстві, запросивши екстрені дозволи на в'їзд», – сказав Ароні.
Протягом 2024 року сектор дрібномасштабного рибальства Перу, який зосереджений на кальмарах Гумбольдта, подав численні скарги на підозрювані незаконні риболовні маневри китайських суден. У відповідь влада Перу посилила вимоги до в'їзду до виключної економічної зони країни.
Ароні сказав, що лазівку було закрито наприкінці 2024 року, і з того часу не було зафіксовано жодного китайського судна, яке заходило до перуанських вод.
Китайський флот для далекого лову є одним з найбільших, що працює в міжнародних водах, і в Південній Америці в основному виловлює кальмарів Гумбольдта, відомих як джибія в Чилі, які проводять тривалий час уздовж узбережжя Південної Америки.
У 2020 році Oceana вперше висловила стурбованість щодо можливої незаконної діяльності китайських суден, повідомивши, що багато з них вимкнули свої системи автоматичної ідентифікації.
Відтоді Еквадор, Перу та Чилі підтримують системи моніторингу та контролю, які просувають дрібні рибалки, місцеві громади та групи громадянського суспільства, щоб забезпечити, щоб флот не працював у їхніх виключних економічних зонах.
Sourse: www.upi.com