Майже щодня Харків потерпає від обстрілів росіян. Нові пошкодження енергомереж змушують енергетиків відключати окремі лінії, щоб провести аварійно-відновлювальні роботи. На цей час харківʼяни залишаються без електрики. Як місцевий бізнес працює в таких умовах
Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!
Ранок 9 квітня частина харківʼян зустріла без світла. Причина – погодинні відключення електроенергії, спричинені обстрілами російських окупантів.
Після масованої атаки на Харків 22 березня місто чи не щодня потерпає від агресора. Тільки за 8 квітня під обстріл РФ потрапили Індустріальний і Шевченківський райони Харкова.
Зруйновані місцева ТЕЦ-5 та Зміївська ТЕС – найбільша станція у Харківській області. «Знищені всі блоки, пошкоджено допоміжне обладнання», – йшлося в повідомленні Центренерго.
За графіком, харківʼяни мали б залишатися без світла до чотирьох годин на добу, однак відключення тривають довше. Укренерго ввело додаткові обмеження, пояснюють у Харківобленерго.
Як це вплинуло на можливість пересуватися містом, роботу банків і крамниць? Спойлер: все непросто, але більшість підприємців пристосувались до нових умов.
«Трішки» скорегували рух
На лінії виходить частина тролейбусів, деякі – скорочують маршрут Фото Getty Images
Через нестачу напруги громадський транспорт Харкова змінює рух. На лінії виходить частина тролейбусів, деякі – скорочують маршрут. «Брак електроенергії», – пояснюють у пресслужбі мерії.
Метро періодично припиняє роботу. Останнього разу, 5 квітня, зупинка тривала півтори години.
«Щоб не було перевантаження на енергосистему, ми трішки скорегували інтервали, щоб зменшити потужність, яку споживає метрополітен», – говорить прессекретар Харківського метрополітену Олексій Бітнер.
Інтервали між поїздами метро збільшили до 10-12 хвилин, у годину пік і у вечірній час – до 20-ти.
«Метрополітен працює в якості засобу для перевезення пасажирів та як укриття, однак графік роботи не змінився – працюємо з 5:30 до 21:30 для перевезення пасажирів і цілодобово як укриття», – зазначає Бітнер.
Вечірній Харків Фото Getty Images
Залізний ритейл
У середньому магазини працюють від генераторів 7-10 годин на добу, – розповідають у пресслужбі мережі магазинів АТБ. «При відключенні електроенергії точково виникають проблеми зі зв’язком, для їхнього вирішення на базових магазинах встановлені Starlink», – кажуть в АТБ.
Всього у Харкові працюють 62 магазини АТБ. У зв’язку з останніми обстрілами жоден не зачинився, однак у компанії відчувають відтік персоналу, хоча й не критичний.
Продовжують працювати в Харкові й усі магазини Fozzy Group – другого найбільшого ритейлера країни. «Усі магазини «Сільпо» забезпечені генераторами й системами Starlink», – запевнили у пресслужбі компанії.
Всього у Харкові десять «Сільпо», чотири маркети «Thrash! Траш!» та один гіпермаркет Fozzy.
Торговельний центр на околицях Харкова після влучання, квітень 2024. Фото Getty Images
«Супермаркети великої місцевої мережі «Класс» працюють, незважаючи на труднощі з електроенергією, водопостачанням та іншими комунікаціями», – повідомив у соцмережах ритейлер, який об’єднує 14 магазинів.
Найбільша аптечна мережа Харкова «Аптека 9-1-1» відновила вже близько 200 точок по області та Харкову, й продовжує відновлювати ті, що постраждали від обстрілів.
«Працюємо у районах, які знаходяться близько до лінії розмежування: Ізюм, Ківшарівка, Вовчанськ, Великий Бурлук, Золочів, Липці, Циркуни, Балаклія», – говорить Олена Казека, директорка департаменту роздрібних продажів «Аптека 9-1-1».
Ще у січні компанія запустила перший мобільний аптечний пункт, що курсує поруч із зоною бойових дій. Авто обладнане Starlink та генератором, завдяки чому є змога відпускати товар за е-рецептами, у т.ч. за державною програмою «Доступні ліки». У квітні, після хвилі обстрілів, у регіоні розпочала роботу друга мобільна аптека.
«Аптека 9-1-1» запустила у прифронтові райони Харківщини мобільні аптечні пункти Фото пресслужба мережі «Аптека 9-1-1»
Генератори – всюди
«У нас є досвід минулого року – команда вже розуміє, як жити і працювати у прифронтовому місті», – розповідає співвласник мережі ресторанів Mafia Тарас Середюк. У Mafia – чотири ресторани у Харкові. Інколи там вмикають генератори на дві години, інколи – на вісім. «Якщо є генератор і ресторан працює, то для людей ми стаємо центром цивілізації», – зазначає Середюк.
Харківське видавництво «Ранок» тепер друкує книжки по всій країні. «Диверсифікуємо ризики», – каже CEO «Ранку» Віктор Круглов. Але більша частина накладів – все одно у Харкові, запевняє він. Де саме – не каже. 23 березня під російський обстріл потрапила одна з друкарень, в якій видавались книжки «Ранку», Vivat та інших видавництв. Пожежа сталася на площі 10 000 кв. м, йшлося в повідомленні ДСНС Харківської області.
Харків знову на генераторах Фото Getty Images
Вартість палива, яке йде на живлення генераторів, збільшує вартість друку на 20-30%, в окремих випадках – на 50%, пояснює Круглов. Стрибок цін він обґрунтовує збільшеними витратами: генератор споживає від 70 до 120 л пального на годину, сам генератор коштує $60 000-80 000. «Тільки дві друкарні у Харкові мають великий генератор», – додає Круглов.
Так само – інший бізнес. Коли немає світла, працюємо на генераторах, каже Віталій Марченко, інженер з якості товарів великого виробника молочних товарів Агромол. «Переключення відбувається недовго – за 5-10 хвилин, тож на обсягах виробництва це ніяк не відображається», – запевняє Марченко.
Чи всім вистачає палива?
Коли немає світла, Харків працює на генераторах Фото Getty Images
Прибрали скло і заправляють далі
«Ми спостерігали підвищений попит на пальне у перші два дні після обстрілів 22 березня, – визнає операційний директор «БРСМ-Нафта» Анатолій Курик. – Тоді клієнти заправляли повні баки автомобілів і каністри, заряджали гаджети. Потім динаміка вирівнялася».
Наразі пальне є у наявності в достатній кількості, перебоїв у доставці немає, запевняє Курик. «В умовах війни ми навчилися діяти на випередження, – каже топменеджер. – Тож наші АЗК укомплектовані усім необхідним на різні випадки життя».
23 березня продажі пального по Харкову зросли на 8,5%, якщо порівнювати з днем напередодні, – розповідає прессекретарка ОККО Ярослава Полякова. Але надалі все вирівнялося. «Якщо брати реалізацію за два тижні до 22 березня і за два тижні після, то зростання становить лише 1,3%», – порівнює Полякова.
Серед проблем, з якими стикається OKKO, називає відсутність води у моменти, коли під час обстрілу не працює трубопровід. Для кави використовують бутильовану воду. Також на АЗС стоять очисні системи, але на час відсутності води закривають туалети.
Глобально проблем з логістикою до Харкова в компанії не бачать. «Машини спокійно доїжджають як з пальним, так і з продуктами харчування», – додає Полякова.
АЗК у Харкові, пошкоджена в ніч із 5 на 6 квітня 2024 року Фото Getty Images
Ворожі атаки не пройшли повз АЗС WOG. У ніч із 5 на 6 квітня 2024 року вибухова хвиля пошкодила АЗК на околиці міста. Ніхто зі співробітників не постраждав – вони вчасно перейшли в укриття. Менш ніж за дві доби на заправці прибрали скло та уламки, а вражені місця обшили панелями.
«Ближче до обіду 8 квітня АЗК відновив відпуск пального, а трохи згодом запрацює маркет та WOG Cafe», – розповіла Владлена Русіна, операційна директорка мережі АЗК WOG.
У Харкові та області знаходяться 12 АЗК WOG. «Коли росіяни здійснили масовану ракетну атаку на Харків й у місті почалися вимикати світло, харківʼяни заповнили наші заправки, – розповідає Русіна. – Вони працювали, заряджали мобільні пристрої й гаджети, снідали, обідали та вечеряли».
Екстрені маршрути для банків
Головною складністю роботи у Харкові є безпосередня близькість лінії фронту, розповідає член правління ПриватБанку Дмитро Мусієнко.
У банку розробили додаткові екстрені маршрути та зміни в інкасації коштів. Банк несе додаткові витрати з укріплення відділень, у разі пошкоджень інфраструктури і систем забезпечення відділень відновлює все у короткий термін. «Ми забезпечуємо роботу 95% мережі: це 77 відділень, а клієнти отримують 100% банківських послуг», – запевняє Місієнко.
В Ошадбанку на ранок 8 квітня з 62 відділень у регіоні працювали 53 (85% мережі). Зокрема, 34 з 41 відділення у Харкові.
Бізнес підтримує бізнес
Попри ризики, компанії з інших регіонів не лише не припиняють співпрацю з харківськими виробниками, а й посилюють її.
«Аврора» на постійній основі співпрацює більш ніж з 70-ма виробниками з Харківської області, написав у facebook CEO мережі «Аврора» Тарас Панасенко. За останні 12 місяців обіг із ними становив 1,15 млрд грн, за планом на 2024 рік – понад 1,5 млрд грн, розповідає він.
«Мова тут йде саме про виробничі підприємства з Харківської області та міста, будемо їх підтримувати», – зазначає Панасенко.
Починаючи з 9 квітня «Аврора» запровадила для харківських партнерів гнучкі правила оплати й авансу за товар. Також обіцяють бути більш терплячими щодо термінів виконання замовлень.
«Правильна ініціатива, теж беремо в роботу», – підтримав ідею очільник «Укрнафти» Сергій Корецький. «Укрнафта» виділила 20 млн грн та 50 000 літрів пального для підтримки Харкова та області, а також знизила ціни на автозаправних комплексах у регіоні, повідомила компанія 10 квітня.