У понеділок Європейський Союз заявив, що Росію підозрюють у втручанні в роботу системи глобального позиціонування літака, на борту якого перебувала президент Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн.
У неділю вона перебувала в чартерному реактивному літаку, що прямував з Польщі до південної Болгарії в рамках туру по східних країнах ЄС, включаючи “прифронтові” країни Латвію, Фінляндію, Естонію, Польщу, Литву та Румунію, що межують з Росією та Білоруссю. Очікувалося, що в рамках туру вона обговорить оборонну готовність.
Болгарія межує з Румунією та знаходиться на відстані 1000 миль від західної Росії.
Незважаючи на відсутність справного GPS, літак благополучно приземлився в запланованому аеропорту в Пловдіві, Болгарія, хоча пілоти покладалися на паперові карти, повідомляє Financial Times.
Фон дер Ляєн у супроводі прем'єр-міністра Болгарії Росена Желязкова відвідала виробника зброї в Сопоті.
У понеділок вона відвідала Литву та Румунію.
«Ми отримали інформацію від болгарської влади про те, що вони підозрюють, що це сталося через відверте втручання Росії», – заявила Аріанна Подеста, заступниця речника комісії, у заяві, отриманій Politico.
«Цей інцидент підкреслює терміновість поточної поїздки президента до країн-членів, що знаходяться на передовій, де вона на власні очі бачила щоденні загрози з боку Росії та її посередників».
Речник Кремля Дмитро Пєсков заявив, що інформація Болгарії є «неточною».
Уряд Болгарії пояснив, як літак приземлився в аеропорту.
«Служба повітряного руху негайно запропонувала альтернативний підхід до посадки з використанням наземних навігаційних засобів [системи посадки за приладами]», – йдеться у прес-релізі уряду Болгарії. «Наземні навігаційні засоби, що використовуються в Болгарії, не залежать від систем GPS. Ми також уточнюємо, що не було потреби змінювати напрямок рейсу».
Без правильної інформації GPS існує ризик зіткнення з іншими літаками або ненавмисного падіння на землю, воду чи інший об'єкт.
«Погрози та залякування є звичайним компонентом ворожих дій Росії», – заявила Європейська комісія, додавши, що вони «посилять наші оборонні можливості та підтримку України».
З моменту вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року глушіння GPS погіршилося, повідомила BBC Сиріль Розей, старший експерт з кібербезпеки Агентства з авіаційної безпеки Європейського Союзу.
BBC повідомляє, що поки що не встановлено жодного доведеного зв'язку між Росією та глушінням GPS.
Управління повітряного руху Болгарії повідомило, що в Болгарії, яка була державою-сателітом Радянського Союзу разом з Росією до його розпаду в 1989 році, спостерігається «помітне зростання» кількості інцидентів із GPS.
У березні 2024 року літак британських ВПС, на борту якого перебував міністр оборони Грант Шаппс, заглушив сигнал GPS під час прольоту поблизу російського Калінінграда між Польщею та Литвою. Законні сигнали замінюються фальшивими, що вказує на неправильне місцезнаходження.
«Від поодиноких інцидентів вони перейшли до нормалізації», – сказав BBC Кір Джайлз, старший консультант програми Chatham House з питань Росії та Євразії. «Ніхто не бажав і не міг» переконати Москву припинити розширення «кампанії втручання».
Авіакомпанії, що здійснюють рейси вздовж узбережжя Балтійського моря протягом останніх кількох років у трьох країнах – Латвії, Литві та Естонії – повідомили про десятки тисяч випадків глушіння.
Sourse: www.upi.com