Лекції Тімоті Снайдера про Україну

Коли українці почали думати про себе як окрему націю? Чому історію України коректніше розглядати у парадигмі Північ-Південь, аніж традиційній Захід-Схід? Що Україна означала для народів та правителів Європи, задовго до того, як постала на карті в статусі незалежної держави? 23 лекції про Україну від професора одного з кращих університетів США, публічного інтелектуала та письменника Тімоті Снайдера.

Форум «Енергія бізнесу» у Києві вже 9 жовтня

Бізнес будує нову енергореальність, забезпечуючи незалежність в умовах блекаутів. 9 жовтня на форумі «Енергія бізнесу» обговоримо технології та інвестиції, що змінюють правила гри на енергоринку. Дізнайтеся, як адаптувати бізнес до майбутніх енергетичних викликів, за посиланням. 

Американський професор історії в Єльському універстеті, США, та письменник Тімоті Снайдер, 55, знову в Києві. За час повномасштабного вторгнення він уже кілька разів приїжджав до України, зокрема, аби зустрітись із головою держави Володимиром Зеленським. Снайдер — один із 26 зіркових амбасадорів фандрейзингової платформи UNITED24, завдяки йому платформа зібрала понад $1,3 млн на системи протидії російським безпілотникам «Shahed Hunter».

Графік американського професора на ці дні в столиці як завжди напружений. Серед значущого — забіг «Run for Freedom» 14 вересня за звільнення з полону українців, організований Снайдером у співпраці з KSE Foundation та благодійним фондом розвитку обороноздатності DefDev. 

«Ваші слова знайшли місце в моїй книжці», — промовляє Тімоті Снайдер українською до Зеленського на зустрічі 10 вересня. Тоді він передав президенту України поки що єдиний екземпляр своєї нової книги — «Про свободу» (On Freedom), лаконічного доповнення роботи «Про тиранію» (On Tyranny), у якій історик дає американцям 20 порад, як не втрапити у диктаторську пастку. Серед них — вчитись у своїх ровесників із інших країн, зокрема українців, які, за думкою автора, вдало протистоять російській дезінформаційній машині в умовах асиметричної ресурсної війни. 

Наприкінці літа 2022 року Тімоті Снайдер представив студентам Єльського університету новий курс, присвячений історії України — «Становлення сучасної України» (англ. The Making of Modern Ukraine). Усі 23 лекції, які професор прочитав у стінах університету, доступні на стримінговій платформі YouTube. Їхні записи набрали сотні тисяч переглядів.

Forbes Ukraine уже публікував стислий переказ кожної з цих лекцій. Нижче — коротке резюме курсу, ключові факти з історії української держави, а також рефлексії Снайдера на хронології подій та постатей, які передували проголошенню незалежності України. 

Зміст

Лекція 1. На роздоріжжі історичних подій. Світанок української нації. 

Лекція 2. Як свою націю уявляли самі українці, або політичне мислення — передвісник національного становлення.

Лекція 3. Парадигма наративу і чому вона важлива у геноцидній війні.

Лекція 4. «Цивілізаційний пакет»: від мови до монотеїзму.

Лекція 5. Анатомія Київської Русі.

Лекція 6. Спадок Ярослава Мудрого та занепад Русі.

Лекція 7. Московська держава як дочка Золотої орди.

Лекція 8. Кривавий слід в історії: єврейська громада і козацьке повстання середини XVII ст.

Лекція 9. Польський контекст і перший контакт із Москвою.

Лекція 10. Колонізувати все, або європейські імперії в розрізі.

Лекція 11. Переосмислити Крим.

Лекція 12. Ковток повітря: українці під правлінням Габсбургів.

Лекція 13. Хаос Першої світової, або на цвинтарі імперій.

Лекція 14. Між двох вогнів: українське питання у Польщі та СРСР.

Лекція 15. Методи більшовиків: Голодомор та Розстріляне відродження.

Лекція 16. Уявлення Адольфа Гітлера про українські території.

Лекція 17. Зацикленість на постаті Бандери та вкрадена перемога.

Лекція 18. Крим «у подарунок» і «Паризька культура».

Лекція 19. Ефект «Гельсінських угод» і крах радянської імперії.

Лекція 20. Вибух громадянського суспільства: Революція гідності.

Лекція 21. Історичні паралелі для Британської, Французької та Російської імперій.

Лекція 22. Українське коріння російської культури.

Лекція 23. Гітлер-Путін: схожість наративів.

Лекція 1. На роздоріжжі історичних подій. Світанок української нації

«Україна знаходиться в центрі великих історичних подій – не лише стародавніх і середньовічних, а й сучасних. Саме той факт, що вона знаходиться в центрі розвитку, ускладнює можливість побачити і помітити. Але в основному все, що відбувається в європейській історії, відбувається в українській історії, тільки трохи інтенсивніше, а іноді трохи раніше».

«Той факт, що українці змогли протистояти російському вторгненню, говорить про те, що нація чи громадянське суспільство вже консолідувалися до вражаючого ступеня. Той факт, що ми, американці, думали, що Україна розвалиться за три дні, скаже більше про наше неправильне розуміння місця, ніж про саме місце».

«Ідея про те, що Путін створив Україну, вторгнувшись у неї, є смішною. Ви можете вторгнутися в багато місць, але це не означає, що вони починають існувати як нації. Цей крок, який зробили журналісти, сказавши: «О, добре, Україна існує, тому що є Путін», – це лише спосіб продовжувати говорити про Путіна». 

«Дуже рідко ініціатори війни кажуть на початку, що метою війни є знищення іншого народу. Це може бути метою, але оголошувати про це відкрито, як у цій війні, досить незвично. Практичну частину геноциду дуже легко знайти в ста тисячах загиблих у Маріуполі. Три мільйони депортованих українців, включаючи чверть мільйона дітей, мали бути примусово асимільовані до російської культури в систематичній кампанії зґвалтувань і вбивств місцевої еліти на окупованих територіях».

«Чому, якою була і як існує українська нація? Це цікаве питання не тільки щодо України, а й щодо існування української нації».

Источник

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *